| Ma délután nyílik Szigetváron 
        a Vigadó Galériában Kovács Tibor Tájak, Arcok, Hangulatok című tárlata. 
        A válogatás a somogyi emberek mindennapjaiba kalauzolja az érdeklődőket. 
        A megyei napilap fotóriportere húsz éve örökíti meg fényképezőgépe lencséjén 
        át Somogy folyamatosan változó életét.  A Somogyi Hírlap fotóriporterétől megtudtuk, hogy 
        a mostani tárlat anyaga a 2000-2005 közötti időszak hírlapi tevékenységéhez 
        köthető, a témákat mindennapi munka során találta. Így aztán változatos 
        az összeállítás: hírfotók, tájképek, színházi pillanatképek sőt néhány 
        elektrografikai alkotás is szerepel benne. Kisebb változtatásokkal, de 
        ezt az anyagot láthatták már 2005-ben Budapesten a MÚOSZ székházban, majd 
        egykori iskolájában Fonyódon, és lakóhelyén Somogyjádon is.  Kovács Tiborral beszélgetve arra voltunk kíváncsiak, 
        vajon mit jelenthet a kiállítás egy olyan fotósnak, aki képeivel naponta 
        megjelenik az újság hasábjain, vagyis mindig kapcsolatban áll a közönséggel. 
        - A kiállítás más, mivel ott csak a kép és a néző van, aki ilyenkor szubjektív 
        képet kaphat az alkotóról. A kép önállóan él, nem csupán illusztrációja 
        egy írásnak. Számomra fontos a látogató visszajelzése is, bár a vendégkönyv 
        erre nem igazán alkalmas, hiszen oda nem illik rosszat írni. Jobb szeretem, 
        ha személyesen megkeresnek és használható kritikát mondanak vagy írnak 
        a látottakról.
 - Mikor kezdett fotózni és milyen témákat talált az első próbálkozások 
        idején?
 - A gimnáziumban: az ottani laborban magam hívhattam elő a fotóimat. Az 
        első saját kezű nagyításom egy téli felvétel, egy szilvafa csonkja volt. 
        A képért alaposan megdolgoztam: lábszárközépig érő hóban küzdöttem el 
        magam a fáig. Mint általában mindenki én is a természet megörökítésével 
        kezdtem, majd ezután kezdtek el érdekelni az emberek. Több sorozatot készítettem 
        egyebek mellett a buzsáki búcsú hagyományairól vagy a badacsonyi szüret 
        dolgos napjairól. Az olaszországi egyéves ösztöndíj különösen nagy élmény 
        volt, mert megismerhettem az akkori nyugat szellemiségét, új látásmódokat, 
        a korszerű fényképező- és hívógépeket. A római tanulmányok után helyezkedtem 
        el a megyei napilapnál.
 - Akinek a napi munkája a fényképezés, az előveszi a gépet szabadidejében 
        is? Egyáltalán ki lehet kapcsolni munkaidő után azzal, hogy már nem ugrik 
        a "témára"?
 - Valóban, a fotós életformája nem szorítható a napi 8 órás munkarendbe. 
        Az alkotó típusú embernek nincs munkaidő vagy szabadság. Azért dolgozom, 
        mert a képemet szeretném viszontlátni a lapban. A téma mellett nem lehet 
        elmenni akkor sem, ha már lejárt a munkaidő. Naponta bizonyítunk magunknak 
        és a szerkesztőnek, akinek az az elvárása, hogy jó és érdekes képeket 
        hozzak a másnapi lapba. Az újságot kinyitva azután majd az olvasó dönt, 
        hogy ez sikerült-e.
 - Azért valamikor csak „kikapcsol", hiszen kell a töltődés, a pihenés....
 - A kikapcsolódást az otthoni gazdálkodás jelenti. Van egy kis szőlőnk, 
        amit a szüleimmel művelünk, szívesen kertészkedem a jádi telken. A betakarítás 
        idején kiveszem a szabadságomat, és csak azzal foglalkozom. Édesapámtól 
        szemrehányást is kaptam már, hogy az egyetlen lovát még nem örökítettem 
        meg. Nos, ez olyan kivételes helyzet, amikor nem működik a fotós szemlélet: 
        a földművelés teljes odafigyelést kíván, szántás, vetés, betakarítás közben 
        nem fényképezgetek. De természetesen apámnak megígértem, hogy a munkában 
        hűséges lovat még megörökítem.
 - Húsz éve járja a somogyi településeket, aligha van a megyének olyan 
        szeglete, amit ne ismerne…
 - Szinte nincs olyan falu vagy város, beleértve az önálló településrészeket, 
        a pusztákat és a majorságokat, ahol ne jártam volna. Nem tudom megunni! 
        Egyszerűen: szeretem Somogyot. Más a Dráva mente és a Balaton-part, különlegesek 
        a Tab környéki kis községek, a zselici falvak pedig kész csodának számítanak. 
        Számtalan apró értéket rejtenek, ahogy a rengetegben járva rábukkanunk 
        például Pali betyár sírjára. Jártam olyan településeken, amelyek nevét 
        ma már csak egy tábla őrzi a múzeumban. Az erdőben mindössze a téglakerítés 
        maradványokra, a régi magyar alma- és körtefákra vagy épp a keresztekre, 
        fejfákra találunk. A Somogyban élő emberek is érdekesek. A városi ember 
        nem is gondolná, milyen egy hagyományos állatvásár. Az utazók számára 
        kihalt lehet a falu, de ha bekopogunk egy portára, akkor feltárul a csoda, 
        ahol a maguk egyszerűségével élnek az emberek, szépen és boldogan, az 
        apró-cseprő gondjaikkal. Ez az, amiért nem hagynám itt soha ezt a munkát! 
        Így mindennap szembesülhetek ezzel a kinccsel. Számomra fontos a vidéki 
        ember. Az első kiállításomon is az ő portréikat mutattam be. Mint például 
        Gyuri bácsit, aki idős parasztember volt, karakteres, jellegzetes arccal, 
        zsíros kalapjában, ravaszkás mosolygós szemekkel. Persze szívesen fotózom 
        a nevesebb embereket is, ilyen volt Barót János apát úr, Jászai Joli néni, 
        a tragikus sorsú szépségkirálynő Molnár 
        Csilla, vagy Juan Gyenes fotóművész, 
        aki néhány kedves sort is küldött Madridból.
 
 Csokonai Gábor |