Talán
nem haszontalan, ha röviden felidéznénk, mi is történt 1985 márciusától
1987 februárjáig, vagyis a film ötletének megszületésétől a bemutatásig.
- Az ötlet az volt, hogy kísérjük végig a szépségversenyt, a Skála által
ezzel egyidőben meghirdetett menedzserképzést, mert - idézve az első tématervből:
"...a szerencsés alkalmasak minden valószínűség szerint sikeremberekké
válnak, és vélhetően hordozzák majd megjelenésükben, tulajdonságaikban
azokat a szóban nehezen megfogalmazható vonásokat, ami ahhoz kell, hogy
ma, 1985-ben, Magyarországon valaki elismertté, sikeressé, idállá válhasson..."
Ezért volt a film munkacíme: Ideál '85.
- Hogy lehettett erre a hosszú és bizonytalan
kimenetelű filmes programra pénzt kapni?
- Majdnem sehogy. A dolog valahogy úgy képzelhető el, mintha egy óceánjárót
kellene hajóztatni, de nemhogy tenger nincs, de még folyó se folyik alatta,
csak valami gyér patak. Ezért sokszor a partról kell vontatni, húzni-tolni.
Ez a patak a Társulás Filmstúdió, majd később a Balázs Béla stúdió volt.
A Társulást 1985 nyarán megszüntették, ezzel a film gyakorlatilag lehetetlen
helyzetbe került, és napról napra kellett valamit kitalálni, hogy ott
lehessünk az eseményeken a kamerával. Ehhez jött még a filmszakma közismerten
válságos helyzete, így aztán kevésbé érdekelhetett bárkit is ennek az
éppen csak hogy létező, ráadásul videóra forgató produkciónak a sorsa.
- Hogy lettek "Ideál '85"-ből
"Szépleányok"?
- Nem forgathattunk tovább a Skálában, mert a vállalati érdek szentsége
nem tűrte meg a leghalványabb kritikát sem, és mi nem egy monstre Skála-reklámot
kívántunk készíteni, hanem dokumentumfilmet. A Skálától búcsút vettünk,
és a filmtervet leszűkítettük a szépségversenyre, amiről már sejtettük,
hogy önmagában is rendkívül érdekes, egész estét betöltő filmtéma lesz.
- Volt még egy furcsa kitérő...
- Igen, hát kikerülhetetlen volt, hogy abban a bizonytalan helyzetben
ne próbálkozzunk reklámpénzeket a filmhez áramoltatni. A szépségverseny
döntőjét például csak úgy lehetett leforgatni, ha párhuzamosan csinálunk
egy reklámfilmet is. Ez volt az ára, hogy úgy mondjam, hogy ott lehettünk
a kamerával. Úgy tűnt, hogy az egyetlen lehetséges út, ha átalakítjuk
a tématervet, és írunk egy flashdance-es játékfilm-szinopszist "magyarra
fordítva", és ebbe belekomponáljuk a már felvett anyagokat és a töméntelen
bújtatott reklámot, amiért az érdekelt cégek majd fizetnek. De addigra
már annyi rossz ízű dolog történt a szépségverseny körül, hogy a film
reklámértéke a minimálisra csökkent.
Miután ez a vonal is "befuccsolt", leálltunk. 1986 tavaszán
készítettünk egy összeállítást a Balázs Béla Stúdió számára az addig felvett,
hézagos anyagokból, hogy valami végtermékfélét mutassunk. Nos ennek nem
sok köze volt az eredeti tervhez.
- Aztán nyáron az egész országot megrázta
a hír a szépségkirálynő haláláról...
- A "Szépleányok" végül is ezért készült el.
- A filmet videóra forgattátok. Milyen
volt videóval dolgoznotok?
- Betacam-rendszerű félprofesszionális géppel forgattunk, amiből nincs
túl sok az országban, és elég komoly gond, ha meghibásodik, mert nemigen
tudják javítani. Ráadásul tönkremegy az erős pontfényektől, tehát nem
lehet vele mondjuk a Napot vagy egy reflektort lefilmezni. Léteznek ugyan
már olyan kamerák, ahol ez nem gond, de itthon egyelőre még nincs. Azt
persze tudtuk, hogy máshogy kell komponálni, mint filmre, sokkal több
közelképpel kell dolgozni, de az, hogy a vágásnál is szokatlan ritmust,
más arányokat kíván a vido, csak a gyakorlatban, menet közben derült ki.
- Valójában filmet, videót vagy videofilmet
csináltatok?
- Jó a kérdés. Ezt nem tudta senki, mert az első pillanattól kezdve biztos
volt, hogy forgatni csak videóra tudunk, de ugyanakkor azzal is tisztában
voltunk, hogy a végterméket csak celluloidon, a moziban tudjuk eljuttatni
a nézőkhöz.
Persze két éve se voltunk annyira kezdők, hogy mindezt ne tudtuk volna.
Csakhogy a tv-t nem lehetett megnyerni egy ilyen programnak. Egyrészt,
mert a szépségverseny döntőjét közvetítették, és ezért 400.000 forintot
kértek a Magyar Médiától, aki ezt az összeget a szponzorpénzekből fedezte
is. Ebbe az üzleti konstrukcióba természetesen nem fért bele egy dokumentumfilm.
Ha viszont nincs koprodukció, akkor a filmgyár majd bolond lesz a milliókba
kerülő filmet százezrekért átadni, ez üzleti nonszensz, maradt tehát a
saját forgalmazás, illetve maradna, ha lehetne, szóval ez egy bűvös kör...
- Kínálkozott egy másik lehetőség, a felnagyítás,
vagyis az, hogy a videofilmet mozifilmre átírjátok.
- Igen. Végül is ez történt, habár ez egy kényszer szülte technika, mert
ezt korrektül nemigen lehet megcsinálni, még nyugaton sem. Egyszerűen
arról van szó, hogy a tv-kép sokkal kevesebb részletet tartalmaz, mint
a filmnyersanyag, sokkal nagyobb a felbontóképessége. Ezért aztán felnagyítva
és kivetítve látszik, hogy a kép pontokból áll; valahogy fakóbb lesz az
egész, nem is szólva arról, hogy a tágabb képek szinte teljesen szétesnek.
Mindezzel együtt, ha a téma olyan izgalmas, mint a szépségverseny, ezt
a "nem korrekt" technikát se szabad átmenetileg kizárni, hiszen
ennek köszönhető, hogy végül is ez a film eljuthatott a közönséghez, s
az első néhány perc után a szokatlan képminőségre már nem figyel senki.
- Ahogy beszélgetünk az elkészült produkcióról,
egyre inkább úgy tűnik, igen merész vállalkozás volt elkezdeni a forgatást
ilyen labilis háttérrel...
- Valóban. Ezt a kockázatot csak olyanok vállalhatták, akiknek nemigen
volt vesztenivalójuk. S itt nem is elsősorban magunkra gondolok; két pályakezdő
filmestől szinte elvárja a szakma, hogy valami furcsával, valami újjal
álljon elő. A Társulás akkori vezetői, Dárday István és Dimény Tibor az
ügy iránti elkötelezettsége és kockázatvállalása nélkül két lépést se
jutott volna előre a dolog. De ne felejtsük el Bódy Gábort sem, aki kísérletezett,
küzdött azért, hogy a videót, az új médium lehetőségeit meg- és elismertesse
a szakmával. Annyira lelkesedett a munkánkért, hogy az első, szinte még
próbafelvételnek tekinthető anyagokból már válogatni akart egy nemzetközi
video-összeállításba, ám ebben már megakadályozta a korai halála.
Talán úgy lehetne összefoglalni az egészet, hogy itt nagyon amatőr volt
minden, de akármilyen furcsa, nincs kizárva, hogy ez jót tett a filmnek.
Semmi se történt simán, normálisan ebben a két évben, amíg forgattunk.
Olyannyira, hogy azt mondták ránk: kalandormódra dolgozunk.
Nem lehetne ketté választani a filmes és videoműfajt. Mozgókép ez is,
az is. Az volt a legnagyobb furcsaság, amikor egy kb. 40x50 cm-es terület
megnőtt a tízszeresére a vásznon. Ez a százszoros léptékváltozás egyúttal
élményváltozás is. A filmnek egy rövid része, amikor a döntőben a lányok
a kongresszusi központ folyosóján várakoznak a színfalak mögött. Tv-monitorról
szinkronban nézik a színpadon folyó eseményeket. A hangulat felfokozott,
van a helyzetben valami mámorító.
A nagy vászon megmutatta a jelenetben megbújó szomorúságot, a tánc jobban
emlékeztet haláltáncra, mint diszkóra. És ez nem volt bekalkulálva, ezt
a felnagyítás hozta.
- Vajon mi lett volna, ha például ezt
a jelenetet eleve filmre veszitek fel?
- Talán a legfontosabb, hogy akkor más ritmusban rögzítettük volna ugyanezt
a látványt, vagy ami még fontosabb, más ritmusban vágtunk volna. Van egy
elterjedt tapasztalat, hogy legalább három másodperces hosszban kell egy
képet mutatni ahhoz, hogy a kép alaptartalmait felismerhesse a néző. A
tv-monitor ilyen értelemben felületesebbé tesz, nem kényszeríti a nézőt,
hogy felismerje az összes fontos dolgot. Ez oda vezet, hogy egy mozgalmas
jelenetet három másodperces vagy hosszabb snittekből összeállítani kifejezetten
lassúnak tűnik. Ezért a videóban sokszor sokkal rövidebb snittekkel dolgoztunik,
mert ez a ritmus hozta azt az érzetet, amit akartunk. Ezt egy az egyben
felnagyítva meg túl gyors lett az egész.
-
Elég sok szó esett már a filmes vetületekről, de nem beszéltünk még arról,
hogy milyen érdekes lehetett két éven át belülről megismerni egy bonyolult
folyamatot, személyes közelségbe kerülni a résztvevőkkel és a háttérből
mozgatókkal.
- Valóban rendkívül érdekes volt a kulisszák mögé pillantani. Sokszor
elképesztett bennünket az újságokban megjelenő hamis, félrevezető információ,
cikk. Mi nem írhattunk levelet a szerkesztőségeknek, hogy de hát ez vagy
az nem is úgy történt, mi vagyunk rá éppen a tanúk. Mondunk egy eléggé
eklatáns példát, amely nagy botrányt kavart. A szépségverseny díjai közt
az egyik az volt, hogy egy neves szobrász szobrot készít az első helyezettekről.
A szoborkészítés technikájához hozzátartozott első fázisban egy akt-gipszöntvény,
amit elkészíteni elég furcsa és szokatlan tortúra. A dologból botrány
lett, mert két fotós erről fotódokumentációt készített, és a lányok engedélye
nélkül megjelentette a Lui magazinban. Mi is ott voltunk akkor a szobrász
műtermében, s mivel a filmből nem vágtuk ki teljesen, amit ott láttunk,
felvetődik a kérdés, hogy vajon nem sértettük-e meg mi is a személyiségjogokat?
Úgy gondoljuk, hogy ez nem egyszerűen jogszabályok kérdése. Ha az lett
volna, akkor a fotósok - akik voltaképpen inkorrektek voltak - felelősségre
vonhatók lettek volna, ám léteznek rafinált ügyvédi, jogi kiskapuk...
A
mi alapállásunk mégse lehetett az, hogy szemérmesen elfordítsuk a kameránkat.
Igenis rögzíteni kellett, hogyan és miért készül ez a gipszöntvény, hiszen
nem egy obszcén rituálé szemlélői voltunk, hanem egy leendő műalkotás
elkészültének avatatlan megfigyelői. Ha egy újságban megjelenhetett a
döntőt követő napokban, hogy megválasztottuk a királynőt, a "kárpát-medencei
géniusz testi mását", akkor igenis el kell menni oda, ahol a géniusz
testi mását megörökítik az örökkévalóságnak. Ha a jogtalanság, etikátlanság,
visszaélések szemétdombjának tetején hamis kakasok kukorékolnak a magyar
erotikáról, akkor ennek utána kell menni. Sajnos azt kellett tapasztalnunk
az egész szépségverseny körül, hogy itt a pénz, nyereség és üzletorientált
gondolkodás összekeveredett a prüdériával, a sznobsággal, az uram-bátyám
tradíciókkal. Az egész országot jobban érdekelte a pletyka a szépségkirálynő
magánéletéről, mint kikészülésének valóságos háttere, amiről jószerivel
nemigen jelent meg újságcikk.
- Az embereket érdekelte a pletyka is,
ha mást nem kaptak. Amikor aztán már nagyon ordenáré volt a pletykaáradat,
akkor jött az információstop, mondván: nem kell felizgatni a közvéleményt...
-
Mi bele akartunk egy kicsit nézni a szépségverseny mögötteseibe, de a
mögötteseket nem állt módunkban a kamera elé hozni, a buktatóit, a szennyét
az érintettek maximálisan eltakarták előlünk. Nekünk, filmeseknek nincs
jogunk ahhoz, hogy amit megtudunk, az mind benne is legyen a filmben,
mert hiszen mi nem lehetünk saját filmünk interjúalanyai. Azt reméltük,
hogy ehhez az eszközhöz csak a végső esetben kell nyúlnunk. A végső eset
aztán más lett... sajnos. A szépségkirálynő halála, az ezzel járó közfigyelem
sodorta el ezt a gátat. A halál, amely után a dolgok sokkal primerebbek
lettek; ekkor már nem volt helye a mellébeszélésnek, a hazudozásnak. Az
öngyilkosság után a nyilatkozat elől való elzárkózás jelentette az igazi
veszélyt, mert egyértelműen valamilyen felelősség eltussolását jelentette
volna. Ezáltal, persze, a mi személyes felelősségünk is megnőtt, és ez
jelentette számunkra a valóságos etikai nehézségeket. Ilyen volt például,
hogy szabad-e, van-e erőnk elmenni kamerával a temetésre? Hogy hová szabad
fordítani a kamerát. Az a kaposvári délelőtt döntötte el, hogy nekünk
mit kell megmutatni, és nem holmi íróasztal-moralitás. Hogy a majálist
kell felvenni, azt, hogy a temetés azon a verőfényes nyári napon hogyan
vált tömegszórakozássá uzsonnás csomaggal, napernyővel tízezer ember számára.
De ennél sokkal nehezebb volt eldönteni, hogy megismertessük-e a nézőkkel
Csilla családját, hogy a tragédia személyes, családi okait el szabad-e
mondani. Végül is úgy döntöttünk, hogy nem, mert az ő életüket valóban
védeni kell, hiszen már annyian visszaéltek eddig az őket sújtó tragédiával.
Az etika valami vékonyka sáv, amit az igazság, az ízlés, a jó szándék,
a jog, a társadalmi előítélet mozgat az emberben, de az biztos, hogy nem
lehet paragrafusokkal szabályozni minden esetben. Elég lehangoló volt
látni, hogy végig a szépségverseny alatt és után magánszemélyek, vállalatok
hogyan próbáltak törvénycikkelyek mögé bújni, azokkal érvelni olyan helyzetekben,
amikor valami másra, talán emberségre lett volna inkább szükség.
Valaki, aki látta a filmünket, azt mondta, hogy az egészben a legszörnyűbb
a szeretetlenség, a rideg számítás volt. A furcsa az, hogy a filmbeli
beszélgetések mindegyikét Csilla halála után vettük fel, és a megszólalók
- a szülők kivételével - teljesen függetlenítették magukat a történtektől,
pedig hitünk szerint Molnár Csilla Andrea szépségverseny-győzelme és tragikus
halála nagyon is összefüggött egymással.
|