Fekete Sándor dr., Balkó Mácsai
Edit dr., Kóczán György dr., Ozsváth Károly dr. és Benkő András dr.
Pécsi Orvostudományi Egyetem Pszichiátriai Klinika
(igazgató: Ozsváth Károly dr.)
Országos Igazságügyi Toxikológiai Intézet (igazgató: Faragó Endre dr.)
A szerzők a magyar szépségkirálynő öngyilkosságának
modellhatását elemzik. A cselekményről szóló újsághír, könyv, film és
dal megjelenése után a fiatal nők hasonló módon (Lidocain tablettákkal)
elkövetett öngyilkossága jelentősen növekedett, miközben a tabletta fogyasztása
általában csökken. A más módszerrel elkövetett öngyilkosságok havi ingadozása
eltérő. A jelentős szeméy öngyilkosságának nyilvánosságra hozása a lélektani
válságban lévők számára azonosulás révén megoldásmódot kínál.
Az öngyilkos események halmozódása egyes családokban,
rokoni, baráti vagy szomszédsági közösségekben ismert tapasztalati tény.
Az öngyilkossággal foglalkozó szakemberek "Werther-effektus"-ként
jelölik az ilyen modellkövetést, utalva ezzel Goethe
1774-ben megjelent regénye, "Die Leiden des jungen Werthers"
főhősének szuicidiumát követő "öngyilkossági járványra". Durkheim
ma már klasszikus szociológiai elemzésében külön fejezetet szentel az
utánzásnak. Az utóbbi évtizedekben számos kutató, így az Egyesült Államokban
Philips, Gould,
Stack, Németországban Schmidtke,
Welz munkacsoportjai empirikus
vizsgálataikban az öngyilkosság tér-, időbeli halmozódásait, az elkövetés
közismert helyeit, a módszerek ismétlődéseit vizsgálva elemezték az imitáció
jelenségét. Alternatív magyarázatok figyelembevételével, statisztikai
feldolgozás alapján igazolták, hogy a tömegkommunikáció, sajtó, televízió
öngyilkosságra vonatkozó tartalmai, mint közvetített szuicid modellek,
azonosulásos mechanizmusokon keresztül növelhetik a szuicid cselekmények
számát. Több, részben ugyan vitatott vizsgálati eredmény szerint prominens
személyiségek szuicidiuma nyomán, sőt fiktív öngyilkossági történet bemutatása
utáni időszakban is az öngyilkosok, illetve öngyilkossági kísérletek száma
szignifikánsan megemelkedett, és nőtt az egyszemélyes autó- és repülőbalesetek
száma is. E korszerű empirikus felmérések szerint ez az emelkedés szoros
kapcsolatban volt a publicitással, illetve a szuicid modell ismertségével,
továbbá az adott tömegkommunikációs eszközök által elért régióra vonatkozott.
Nem vizsgálták mindazonáltal empirikusan a közelmúlt
legismertebb öngyilkossági hullámot elindító példáit [Hemingway, Marilyn
Monroe), illetve Közép- és Kelet-Európa politikai "protest-szuicidium"
járványait (Jan Palach és követői 1969 Prága, Bauer Sándor 1969 Budapest,
az ismert litvániai szuicidiumok stb.].
A
közismert, de eddig az imitáció szempontjából nem vizsgált jelenség Magyarországon
a "Gramoxon-történet". A '80-as évek második felében jelentősen
megszaporodott hazánkban a Gramoxon növényvédő szerrel elkövetett öngyilkosságok
száma, ez az emelkedés Baranya megyében különösen nagy volt. E vonatkozásban
utalunk a tömegkommunikáció által részletesen tárgyalt 1983-as tömeges
baranyai Gramoxon-balesetre, majd 1984 májusában a regionális napilapban
(Dunántúli Napló) megjelent három cikkre, illetve ezzel kapcsolatos kerekasztal-beszélgetésre.
(A tudósítás "A Gramoxonnal nincs mentség" szalagcímmel jelent
meg, és az írás szerint "felfedezték az öngyilkosok is".) Vizsgálatunk
szerint az 1984-es 15 baranyai Gramoxonos szuicidium közül 12 a híradás
után történt (1. ábra).
Az öngyilkosokkal foglalkozó szakemberek ebben az
időben a Lidocain tablettával elkövetett öngyilkosságok szaporodására
is felfigyeltek. Az öngyilkosságban szerepet játszó modellefektus empirikus
vizsgálatára a magyar szépségkirálynő
esetét választottuk.
Magyarországon közel fél évszázad elteltével először
1985-ben volt szépségkirálynő-választás. Az első Miss Hungary, a 17 éves
Molnár Csilla egy év múlva Lidocain tablettákkal öngyilkosságot követett
el, 1986 júliusában. Öngyilkossága nagy publicitást kapott, hónapokon
át egymást követték a rádió és az újságok híradásai életéről, végzetes
tettéről. 1987 júniusában könyv jelent meg róla, mely három kiadást ért
meg. 1987-ben film készült "Szépleányok" címmel, melyet egy
éven át folyamatosan vetítettek, utánjátszó mozikban később is műsoron
volt. 1988-ban ismert rockzenészek slágere jelent meg ("Álmodj királylány"),
mely 1989-ben hónapokon át a hazai slágerlista élén állt. A szépségkirálynő
halálának évfordulóján az ország másik részéből fiatal férfi lett öngyilkos
sírjánál.
Módszer
Felvetésünk szerint e jelenségben a modellhatás,
a szociális tanulás érvényesül. Ha időbeli egyezés található a szépségkirálynő
öngyilkosságáról szóló híradások és a Lidocainnal elkövetett öngyilkosságok
szaporodása között, ez empirikusan értékelhető. Egyidejűleg azt is ki
kell zárni, hogy ebben mennyiben játszhatott szerepet az öngyilkosságokban
érvényesülő általános statisztikai trend, illetve a Lidocain-fogyasztás
esetleges növekedése.
1983 és 1989 között a Lidocainnal elkövetett öngyilkosságok adatait (időpont,
szám, életkor, nem) gyűjtöttük össze több forrásból (egyetemi Igazságügyi
Orvostani Intézetek, Országos Igazságügyi Toxikológiai Intézet, Korányi
Kórház Toxikológiai Osztály, megyei Rendőrorvosi Hivatalok). A vizsgált
7 éves időszakban 164 Lidocainnal elkövetett öngyilkos eseményről vannak
adataink, ami teljes körűnek tekinthető felmérésünk alapján.
Eredmények
A
Lidocain tabletta 1977 óta van forgalomban, orvosi alkalmazása a nyolcvanas
évek második felében jelentősen csökkent. A Lidocainnal elkövetett öngyilkosságok
száma 1986-tól viszont emelkedett (2. ábra). A Lidocain-fogyasztás és
az öngyilkosságok alakulása ellentétes irányú. A Lidocainnal elkövetett
öngyilkosságok döntően a fiatalabb korosztályokban szaporodtak meg (3.
ábra).A magyar öngyilkos halálozásra a férfi túlsúly és az időskori emelkedés
jellemző. A Lidocainnal szuicidálók között a fiatalok és a nők száma jelentősen
több. Ez a modellhatás mellett értékesíthető adat. Az 1986. évben havonként
vizsgáltuk a Lidocainnal elkövetett öngyilkosságok számát. A modell-eseményt
követően szignifikáns emelkedés volt megfigyelhető (Wilcoxon, 4. ábra).
A hazai öngyilkosságok a késő tavaszi - kora nyári időszakbangyakoribbak.
Ha az 1986 és az 1989 közötti időszak öngyilkosságok évenkénti előfordulását
100-nak véve, havonkénti bontásban vizsgáljuk, az országos trend és a
Lidocainos havi eloszlás statisztikailag szignifikáns módon
különbözik (Kolmogorov-Szmirnov). A Lidocainos szuicidiumok havonkénti
aránya nem az országos átlagnak felel meg, viszont az egyes kiugrások
időben követik az újabb közléseket, ami ugyancsak a szociális tanulás
lehetőségét erősíti (5. ábra). Ugyancsak nem találtunk párhuzamot az azonos
időszakban történt súlyos erőszakos öngyilkossági módszerek (áram, leugrás,
fulladás, elgázoltatás) havi eloszlásával.
Baranya megyében a Pécsi Orvostudományi Egyetem
Igazságügyi Orvostani Intézetével közös öngyilkosság-kutatásunk során
"psychological autopsy"-val 13 Lidocainnal elkövetett szuicidium
közül 11-ben a szépségkirálynő történetének ismeretét bizonyítani lehetett:
közvetlenül a halálos végű cselekmény előtt olvasták vagy ismerték az
eseményt.
Megbeszélés
A
szuicium "kontagiozitása" az imitáció, a modellhatás, a szociális
tanuláselmélet alapján értelmezhető. A modelltanulás során az egyén viselkedésében
változás következik be pusztán a modell megfigyelése, annak tevékenységét
kísérő konzekvenciák regisztrálása nyomán (filmen megjelenített erőszak
bizonyítottan agresszív viselkedés fokozódásához vezethet, attitűdök,
emocionális válaszok, új viselkedésmódok átvételén át). A vikariáló modelltanulásban
az azonosulás igénye, a saját személyiség behelyettesítésének a vágya
jelenik meg, ahol a modellek viselkedése mint lehetséges alternatíva integrálódik,
beépül az egyén viselkedésrepertoárjába. A lélektani válsághleyzetek,
krízisek talajt vesztett, fokozottan befolyásolható állapotaiban a beépült
minták, megoldásmódok aktiválódnak, s mindez megkönnyítheti egy szuggesztív
modellel való azonosulást. Szerepet játszik a mintakövetésben a modell
státusa, attraktivitása, ismertsége, jellegzetes a követő hasonló életkora,
neme, az azonos módszerválasztás. A szuggesztibilitás szerepét, a "szuicidium-indukciók"
jelentőségét a pszichodinamikus iskolák képviselői is elfogadják.
A közismert, népszerű, de tragikus sorsú modellel való azonosulás Magyarországon
jellegzetes, egyben sajátos jelenség. Magyarország a világ öngyilkos statisztikái
élén áll, az öngyilkosság a határon túl élő magyarság és az emigráció
körében is igen magas. Mindez a közös kultúra lehetséges szuicidogen szerepét
is aláhúzza. A különböző módokon, többek között a tömegkommunikáció által
közvetített szuicid modellek e (szuicidális) kultúra részét képezik, mely
kultúra - mint közös tudás, közös szimbólumok, jelenségek történelmileg
kialakult rendszere - rejtett, vagy nyílt értékítéleteivel, minősítésével
ezeket a modellhatásokat gyengítheti, de adott esetben fel is erősítheti.
A számos befolyásoló tényező közül elsősorban a kultúra e jelentésadó,
modellnyújtó szerepét emeljük ki. A kelet-nyugat határán fekvő, sem igazán
nyugati, sem keleti identitással nem bíró magyarságnál a múlt század második
felétől kezdődően, a halálkép radikális megváltozásával párhuzamosan a
szuicid ráta folyamatosan, jelentékenyen emelkedett, s az öngyilkosság
a kultúra által rejtetten vagy nyíltan kvázi elfogadottá vált, sőt bizonyos
helyzetekben heroikus minősítést kapott. A kultúra szuicidiumra vonatkozó
ellentmondásos üzenete nagyrészt közismert vikariáló hatású suicid modelleken
keresztül közvetítődnek. Talán elégséges, ha a "legnagyobb magyar"
Széchenyi István, a két Teleki, a költő József Attila, vagy a "színészkirály"
Latinovits Zoltán modell-szuicidiumára, illetve az általuk elindított,
gyakran hasonló módszerrel, illetve ugyazazon helyen elkövetett öngyilkosságok
sorára utalunk. Attraktív, karizmatikus, de ellentmondásos személyiségük,
tragikus sorsuk modellkövető azonosulásra adhatott lehetőséget. A szuicid
mintakövetés különösen a labilis, sérülékeny, egyben dependens, szuggesztibilis,
az öngyilkossággal szemben elfogadó attitűdű, kapaszkodót kereső egyének
vonatkozásában található meg.
Molnár
Csilla számára a kérdés 1986-ban az lehetett, valóban királynővé válhat-e
a totalitárius társadalom 40 éve után, vagy maga is irracionális erők
tehetetlen áldozatává válik. Élete és öngyilkossága tünete az utóbbi évek
társadalmi metaformózisának, azonban ő maga mint modell, egyben koncentráltan
közvetítette is a XX. századi magyar társadalom "megoldásait",
a kultúra ellentmondásos üzeneteit életről és halálról. Az általa
elindított szuicid hullám különösen szembetűnő az elkövetők fiatal kora
(többségük tizen-, huszonéves), illetve a többnyire halálos módszerválasztás
miatt. A modellhatás az ismételt megerősítésekkel összefüggésben hosszú
ideig tartó a vizsgálatok szerint (1990-es adatok sem mutatnak igazi csökkenést).
Ebben a fenti megállapításokon túl a tömegkommunikáció felelőssége is
felvethető, de a gyógyszert fölíró orvosoknak is jobban kellene figyelniük
e jelenségre, a hozzáférhetőség nem elhanyagolható kérdés.
A Lidocainnal elkövetett szuicidiumok abszolut száma
- mintegy évi ötven eset - az ötezer magyarországi befejezett öngyilkossághoz
képest nem nagy szám. Úgy véljük, mindazonáltal tanulmányozásuk azért
is fontos, mert a tanulásos mechanizmus bennük közvetlenül "vegytisztán"
tetten érhető, mely mechanizmusok rejtetten, illetve kevésbé szembetűnően
minden öngyilkos cselekményben jelen vannak valamilyen formában. A válságban
lévő, helyzetét sem megoldani, sem elviselni nem tudó egyén számára a
menekülés módját ("a szép halál") az azonosulást kiváltó modellszemély
meghatározhatja, a negatív következményeket empirikusan igazolni tudjuk.
A modellhatás azonban konstruktív megoldáshoz is vezethet. A konfliktusfeldolgozás
művészi ábrázolása az alkotó, szerző eredeti szándékától függetlenül befolyással
van a hasonló érzelmi állapotban lévőkre, és ez sokkal jelentősebb, mint
a hír szenzációértéke. A modellhatás azonban minden öngyilkos közvetlen
környezetében is érvényesül, ezért a hátrahagyottakkal való foglalkozás
a szuicidium prevenció fontos, bár meglehetősen elhanyagolt területe,
ebben a családi és általános orvosok szerepét igen lényegesnek tartjuk.
(Köszönetnyilvánítás, irodalom.)
Fekete Sándor
|