Nők Lapja 1987. augusztus 22. |
A
RIPORTER MAGÁNYOSSÁGÁRÓL Ilyen forró, tikkasztó napokat éltünk, mint mostanság. Emlékszem, éppen napi teendőimen töprengtem, amikor csörgött a telefon. Aztán megint és megint. Kollégák, ismerősök hívtak. Néhány mondat, néhány szó. Fonyódon öngyilkos lett egy tizenhét éves lány. Mitől lesz országos hír egy család tragédiája? Hiszen, sajnos, tudjuk, nem ő az egyetlen fiatal, aki önkezével vet véget életének. Molnár Csilla Andreát - tíz hónappal e hír közlése előtt - Magyarország szépségkirálynőjévé választották. Talán nem is volt hazai újság, amelyik ne foglalkozott
volna a rendezvénnyel. Hiszen ötven év óta először került sor rá. (A Magyar
Média neve fémjelezte.) Lapunk is beszámolt a döntőről egy képriportban,
de aztán részünkről ennyiben maradt az ügy. Nyúlánk lány tűnt fel a dobogón, fejtartásában, járásában volt valami különös méltóság, egyszerűség. Arcán még a gyermekkor tisztasága. Valóban gyerek volt még ekkor, tizenhat éves. Bámulatomat az sem csökkentette, hogy tudtam, cselesen van ám ez kitalálva. Mármint a JELENSÉG. A nemzetközi piacon ez a típus "értékesíthető" a leginkább. Az alak legyen kiforrott, tökéletes, mell, derék, csípő az adott sztendereknek megfelelő, ám az arc tükrözzön ártatlanságot, üdeséget. Olyat, ami a sminken is átüt. De hát kérem, ez szakma! Tényszerű és rafinált. Pénz van benne. Mindegy, én szépnek és kedvesnek láttam őt. A folytatás. Az ember ismét csak megvonta a vállt: miért éppen ezen a sikamlós területen mennének nálunk korrektül, rendesen az ügyek? A szépségverseny lassan lekerült a lapok hasábjairól. Legfeljebb, akiknek az üzleti érdekük diktálta - azok próbálták felszínen tartani. Megtudhatták, hogy már a másodikra készül a "vezérkar", továbbá, hogy a mi szépünk Európában sem akárki, Máltán második helyezett lett. A fotókon láthattuk, hogyan csillog a Fabulissimo
pléhkoronája - eszmei értéke 70 ezer forint, s a kislány kötelessége volt
a tekintélyes méretű dobozt őrizni, cipelni végig az úton -, szóval csillog
a dísz, ámde az első helyezett, a svéd lány fején. 1986 júliusa. Az asszony beszél. Szaggatottan, mélyről és iszonyú
nehezen törnek fel belőle a szavak, mondatok. Tíz hónap története, ahogyan
ő megélte. Lehet, hogy a végtelen fájdalom mondatta ki vele
e szavakat, lehet, hogy csak a kapaszkodás, mert maga is meg akarta érteni,
mi is történt az ő életükkel, mi történt a gyermekével? Ültem a temetésre induló buszon, a gyerekek, Csilla
osztálytársai között. Az úton "róla" beszélgettünk. Meghatott,
ahogyan tanárai és társai éreztek iránta. Nekik elhittem, hogy őszintén
szerették.
Aztán megszületett egy korrekt, az összefüggéseket,
a jelenségeket felmutató film: a Szépleányok. S az egyéni tragédia kapcsán
a hazai szépipart bemutató könyv: a Szépséghibák. Egy hónap, kettő, három. Lassan csend lett a család
körül. Furcsa módon a munka másik része - a könnyebb. Könnyebb egy vállalattal, intézménnyel, pozicionált, különös kapcsolatokkal és szálakkal védett emberekkel szembe kerülnie... Igaz, már pusztán a megkeresésük és a kérdések feltevése is sértő számukra. De itt "csak" tiszta értelemre, bátorságra és szívósságra van szükség. És olykor ravaszságra, cselre, "hiszékenységre", hogy tisztán láttasson. Mert a kérdezettek magabiztosságukkal, kisszerűségükkel, hatalmuk fitogtatásával önmagukat leplezik le. Friderikusz Sándor dokumentumkötetéről - Isten, óvd a királynőt! - jut eszembe mindez. Véletlenül tudom, hogy először ő is megfutamodott az önmagára mért feladattól. Elindult Fonyódra, és visszafordult. (Ezt az érzést jól ismertem. Számtalanszor megéltem. Szorongás, sajnálat, részvét keveredik benned. Kérdések halmozódnak fel, feszült és védekező vagy egyszerre. Kell-e neked, hogy ilyen mélységig avatkozz bele mások életébe? Vége a nyugalmadnak, belső békédnek. És ha mégis belekezdesz, tudsz-e olyat tenni, írni, ami segít; általános érvényűt, aminek nyoma lesz? Igen? De milyen áron? Egyáltalán van-e értelme itt még valamit mondani?) Az édesanyának - Molnár Istvánnénak - utolsó reménye
ez a könyv. Miért vállalta megtörten, kifosztottan is a nyilvánosságot?... Az önfeltárulkozás veszélyes és kegyetlen játszma.
És a riporter sosem lehet egyetlen embernek elkötelezett. Friderikusz
Sándor tehát ezt feleli: Az édesanya, ez az okos, intelligens asszony, e döntésével olyan lépésre szánta el magát, amelyre csak kevesen képesek. Azzal, hogy vállalta a nyilvánosságot, vállalta, hogy szembenéz önmagával. Vállalta azt is, ami egy szülő számára különösen kényes dolog: hogy kiderül, lányának volt egy külön, felnőtt, női élete is. És azzal is tisztában volt, hogy házasságának olyan lappangó, addig meg nem fogalmazott kérdései kerülnek felszínre, amely után nehéz lesz az addigi életet folytatni. A kötetből egy átlagos, tisztességes magyar család
élete mutatkozik meg. Átlagosnak érzem, akkor is, ha a sors szélsőséges
helyzetbe sodorta őket. Átlagosak abban, amiben sok magyar család. "A
nulláról indulásban", az igyekezetben, a szorgalomban, az önkizsákmányolásban
- mert valamire szeretnének jutni. S miközben ez sikerül, halmozódnak
a feszültségek, kopnak az érzelmek, a gyerekekre mind kevesebb idő jut,
s a szülők maguk is megváltoznak. Bizonyos tulajdonságaik erősebbek lesznek,
mások gyengülnek. Változik a gondolkodásuk, értékítéletük, az egyiké ilyen,
a másiké olyan irányban. Az egyik mindenben a maga akaratát akarja érvényesíteni,
a másik védekezik, enged vagy éppen megpróbálja kicselezni... A feleség
fejében megfordul a válás, összepakol, elköltözik, visszamegy, összevesznek,
kibékülnek. Túl sok köti össze őket, túl sok választja szét... S aztán történik valami, egy kalandnak induló dolog, amely kibillenti őket a megszokott kerékvágásból. Hiba volt a gyereket engedni. Késő tiltani. Imponál is a hír, a népszerűség, terhes is. Reflektorok, ünneplés, és döcög a koszos vonaton hazafelé. Hova tegyék magukat? Egyáltalán, mit jelent ez? Mit jelent egy ilyen cím nálunk? Rang-e? Van-e értéke? S ha igen, mit jelent külsőségekben, pénzben? Mert hiszen egy ponton a pénz, az üzlet is betört az életükbe. A szülőket a "CÉG" túlzottan anyagiasnak nevezte, pedig ők csak azt szerették volna tisztázni, mi jár egy ilyen címmel? Ha a szépség áru, ha piaca van, ha annyian keresnek rajta, ha reklámértékről beszélnek - akkor az mindkét félre méltányos feltételekben fogalmazódjék meg. Méltányos feltételek? Ki tudott volna itt valamiféle
jogot érvényre juttatni? Akkor, amikor az egyik meglehetősen kitanult
szereplő - a lány menedzsere egy ideig - a következőt állítja a könyvben:
"...arra a szerződésre, amit a középdöntőn túljutott lányokkal aláírattak,
a római jog egyértelműen azt mondja: lex leoninus, azaz oroszlánszerződés.
Ez azt jelenti, hogy az egyik fél rabol, a másiknak semmi sem jut." A
ringlispil közben forog, viták, veszekedések otthon, megalázó jelenetek
irodákban, kölcsönös szemrehányások, a felkapottság, divatosság érzése,
és bár józan eszük azt mondaná: hagyják az egészet, már nem tudják...
Hiszen minden bizonytalan, nincs tartós befektetés, ki tudja, mi lesz
jövőre. Nem hiszem, hogy valaki tételesen és tényszerűen hibáztatható öngyilkosságáért. Legalábbis egyetlen személy nem. Azok, akik az utolsó délutánon a legközelebb voltak hozzá, amúgy is ezerszer visszapörgetik azokat a pillanatokat, minden szavukat, mozdulatukat. Egy biztos: ami erre a fiatal emberre rászakadt, kevesen viselték volna el ép lélekkel. Csaknem száz beszélgetést tartalmaz Friderikusz
Sándor riportkönyve. A megkérdezettek mindegyike aláírásával vállalta
véleményét. És bár egy tizenhét éves lány életének hiteles dokumentumait
tartalmazza - sokkal többről szól; azokról a viszonyokról, amelyek között
élünk. Isten, óvd a királynőt! - írja a címben a riporter...
|