-Kérem,
mutassa be önmagát. Kicsoda Dér András?
-Először inkább azt mondanám el, kicsoda Hartai László. Jelenleg külföldön
van, ezért nem lehet jelen a beszélgetésünkön. Filmünket, a Szépleányok
című egész estés dokumentumfilmet közösen csináltuk, ez az első önálló
munkánk. Együtt kezdtük a főiskolát, a Fábri Zoltán-Illés György-Ragályi
Elemér vezette rendező-operatőr osztályba jártunk. Hartai mérnöki diplomával
jött az operatőr-szakra, a második évtől rendezést is tanult. Rendezőként
végzett 1984-ben, de operatőri diplomát is szerez hamarosan. Dolgozott
első asszisztensként Zolnay Pál Embriók című filmjében, csinált
reklámfilmeket és egy kisfilmet Marokkóról. Én szintén 1984-ben végeztem
operatőrként. A Csak egy mozi című filmben második kamerás operatőr
voltam Ragályi Elemér mellett. Csináltam reklámfilmeket, és a Balázs Béla
Stúdió néhány kisfilmjében dolgoztam operatőrként. Tavasszal egy nagyon
szépnek ígérkező munka vár. Kardos Sándorral együtt Elek Judit operatőre
leszek. A Szépleányok a BBS és a Társulás közös produkciójaként
indult, a Társulás megszüntével teljesen a BBS jegyzi.
-Milyen munkamegosztás szerint dolgoztak a forgatás idején?
-Mindent közösen csináltunk. Hol egyikünk állt a kamera mögé, s a másik
látta el a rendezői teendőket, hol fordítva. Eredetileg videóval dolgoztunk,
a filmet aztán szintén közösen vágtuk. Az előbb megvágott anyagot írtuk
aztán át a filmre, egy teljesen új, nálunk még nem kipróbált módszerrel.
Utána természetesen már filmes vágóval dolgoztunk. Úgy szerkesztettük
egymás mellé a zenére-dialógusokra komponált részeket, ahogy egy lemezen
követik egymást a különböző hangulatú és hangszerelésű számok. Magunk
között el is neveztük film-lemeznek.
-A Szépleányok - dokumentumfilm, az 1985-ös szépségversenyről. A téma
meglehetősen sokféle nézőpontot kínál. Melyiket választották?
-Filmünknek kiindulópontja volt az első szocialista szépségverseny. Arra
voltunk kíváncsiak, hogyan illeszkedik viszonyainkba, ez az életünktől
korábban merőben idegennek ítélt kezdeményezés. A legizgalmasabb kérdés
számunkra az volt: vajon megőrizhető-e az emberi méltóság, a humánum,
kivédhetőek-e a karrierizmus, az önérdek kisstílű machinációi a rendkívülinek
mondható körülmények között. Hamar kiderült: nem.
-A Szépleányokat ezek szerint leleplező filmnek szánták?
-Távol áll tőlünk bármiféle leleplező szándék. Egyszerűen rögzítettünk
eseményeket, hogy bemutassunk valamit minél több oldalról megközelítve,
- s aztán rábízzuk a nézőre: ítéljen a saját erkölcsi felfogása szerint.
-Milyen meggondolás alapján választották ki a főszereplőket?
-Az elődöntőnél kezdtük a munkát. Megnéztük a körülbelül kétezer lányt,
és megpróbáltuk kiválasztani az esélyeseket, akiknek sorsában feltehetően
gyökeres fordulatot hozna a jó helyezés. Ilyen volt például egy eldugott
kis faluból érkezett jelentkező, vagy az a szuperértelmes lány, akit felvételi
nélkül, egy tanulmányi verseny nyerteseként vettek fel a műszaki egyetemre.
Nála arra voltunk kíváncsiak, hogyan bírja végigcsinálni ezt a vásárt?
Nem sokáig bírta. A középdöntőnél abbahagyta. Nekünk annyit mondott, még
a kedvünkért sem folytatja. Aztán kiválasztottunk egy szigorú erkölcsi
elvek szerint nevelkedett óvónőt is. Ilyen alapon tehát négy lányt szemeltünk
ki, s még 3-4 jelöltre figyeltünk. Ez utóbbiak közé tartozott Molnár Csilla
Andrea is.
-Győzött, és…
-Amikor meghallottuk a hírt, első reakciónk az volt: ezzel nem foglalkozunk.
Akkor már rég befejeztük a forgatást. A döntő után még kimentünk Bécsbe
a győztesekkel, s ott készítettük az utolsó felvételeket. Aztán mégiscsak
elmentünk a szüleihez. Meg akartuk őket ismerni. Igen, megismerni.
Azt hiszem, a filmből kiderül: mennyire sikerült. A temetésen kezdtünk
el ismét forgatni.
B.É.
|