| -Kérem, 
        mutassa be önmagát. Kicsoda Dér András?-Először inkább azt mondanám el, kicsoda Hartai László. Jelenleg külföldön 
        van, ezért nem lehet jelen a beszélgetésünkön. Filmünket, a Szépleányok 
        című egész estés dokumentumfilmet közösen csináltuk, ez az első önálló 
        munkánk. Együtt kezdtük a főiskolát, a Fábri Zoltán-Illés György-Ragályi 
        Elemér vezette rendező-operatőr osztályba jártunk. Hartai mérnöki diplomával 
        jött az operatőr-szakra, a második évtől rendezést is tanult. Rendezőként 
        végzett 1984-ben, de operatőri diplomát is szerez hamarosan. Dolgozott 
        első asszisztensként Zolnay Pál Embriók című filmjében, csinált 
        reklámfilmeket és egy kisfilmet Marokkóról. Én szintén 1984-ben végeztem 
        operatőrként. A Csak egy mozi című filmben második kamerás operatőr 
        voltam Ragályi Elemér mellett. Csináltam reklámfilmeket, és a Balázs Béla 
        Stúdió néhány kisfilmjében dolgoztam operatőrként. Tavasszal egy nagyon 
        szépnek ígérkező munka vár. Kardos Sándorral együtt Elek Judit operatőre 
        leszek. A Szépleányok a BBS és a Társulás közös produkciójaként 
        indult, a Társulás megszüntével teljesen a BBS jegyzi.
 -Milyen munkamegosztás szerint dolgoztak a forgatás idején?
 -Mindent közösen csináltunk. Hol egyikünk állt a kamera mögé, s a másik 
        látta el a rendezői teendőket, hol fordítva. Eredetileg videóval dolgoztunk, 
        a filmet aztán szintén közösen vágtuk. Az előbb megvágott anyagot írtuk 
        aztán át a filmre, egy teljesen új, nálunk még nem kipróbált módszerrel. 
        Utána természetesen már filmes vágóval dolgoztunk. Úgy szerkesztettük 
        egymás mellé a zenére-dialógusokra komponált részeket, ahogy egy lemezen 
        követik egymást a különböző hangulatú és hangszerelésű számok. Magunk 
        között el is neveztük film-lemeznek.
 -A Szépleányok - dokumentumfilm, az 1985-ös szépségversenyről. A téma 
        meglehetősen sokféle nézőpontot kínál. Melyiket választották?
 -Filmünknek kiindulópontja volt az első szocialista szépségverseny. Arra 
        voltunk kíváncsiak, hogyan illeszkedik viszonyainkba, ez az életünktől 
        korábban merőben idegennek ítélt kezdeményezés. A legizgalmasabb kérdés 
        számunkra az volt: vajon megőrizhető-e az emberi méltóság, a humánum, 
        kivédhetőek-e a karrierizmus, az önérdek kisstílű machinációi a rendkívülinek 
        mondható körülmények között. Hamar kiderült: nem.
 -A Szépleányokat ezek szerint leleplező filmnek szánták?
 -Távol áll tőlünk bármiféle leleplező szándék. Egyszerűen rögzítettünk 
        eseményeket, hogy bemutassunk valamit minél több oldalról megközelítve, 
        - s aztán rábízzuk a nézőre: ítéljen a saját erkölcsi felfogása szerint.
 -Milyen meggondolás alapján választották ki a főszereplőket?
 -Az elődöntőnél kezdtük a munkát. Megnéztük a körülbelül kétezer lányt, 
        és megpróbáltuk kiválasztani az esélyeseket, akiknek sorsában feltehetően 
        gyökeres fordulatot hozna a jó helyezés. Ilyen volt például egy eldugott 
        kis faluból érkezett jelentkező, vagy az a szuperértelmes lány, akit felvételi 
        nélkül, egy tanulmányi verseny nyerteseként vettek fel a műszaki egyetemre. 
        Nála arra voltunk kíváncsiak, hogyan bírja végigcsinálni ezt a vásárt? 
        Nem sokáig bírta. A középdöntőnél abbahagyta. Nekünk annyit mondott, még 
        a kedvünkért sem folytatja. Aztán kiválasztottunk egy szigorú erkölcsi 
        elvek szerint nevelkedett óvónőt is. Ilyen alapon tehát négy lányt szemeltünk 
        ki, s még 3-4 jelöltre figyeltünk. Ez utóbbiak közé tartozott Molnár Csilla 
        Andrea is.
 -Győzött, és…
 -Amikor meghallottuk a hírt, első reakciónk az volt: ezzel nem foglalkozunk. 
        Akkor már rég befejeztük a forgatást. A döntő után még kimentünk Bécsbe 
        a győztesekkel, s ott készítettük az utolsó felvételeket. Aztán mégiscsak 
        elmentünk a szüleihez. Meg akartuk őket ismerni. Igen, megismerni. 
        Azt hiszem, a filmből kiderül: mennyire sikerült. A temetésen kezdtünk 
        el ismét forgatni.
 B.É. |