Van
is, meg nincs is Átokfalva: a statisztikák azt mutatják, hogy hazánkban
itt a legmagasabb az öngyilkosságok száma. Térképek is jelölik a települést,
a feltételezett átokiak szerint azonban ilyen nevű falu már jó néhány
évtizede nem létezik.
Szól
a rádió. Híreket mondana, ha a metsző déli szél nem támadná dühödten a
pajta ajtajára akasztott készüléket, s nem vinné a foszlányokra szaggatott
szöveget a bordányi templomtorony felé. Hideg van, a szikrázó napsütés
semmit sem ér, csak vakít. Vas István is hunyorog a jumbósapka alatt.
- Átokfalva? Ott, a zöld háznál jobbra. Csak végigmennek a dányi úton,
az a határvonal, amit attól balra látnak, az mind Átokfalva. Én is ott
születtem. A 222-es szám alatt. De azt már hiába keresik, mert amikor
megfordították a számolást, hatvanöt lett belőle. Meg egyébként sincs
már Átokfalva, ki tudja, mióta nem használja senki ezt a nevet.
- Mi az, hogy nincs? - mutatom a tavalyi kiadású autósatlaszt, amelyben
bizony nemcsak az eredeti, de még Alsó- meg Felsőátokfalva is szerepel.
Ám Vas István nem jön zavarba: ha van, akkor van - mondja -, neki mindegy,
mert úgysem teszi be oda a lábát.
- Húsz éve nem láttam a szülőházamat, de nem is érdekel, mert az igazság
az, hogy nem volt jó a gyerekkorom. Erre öregségemre itt vagyok megint
éjjel-nappal a földön. Mert ez a föld minket kétszer nyomorított meg:
először amikor elvették, másodszor meg amikor visszaadták. Igaz, életem
legboldogabb napját is a birtoknak köszönhetem, mert amikor a szüleim
megtudták, hogy az állam nincstelenné tette őket, annyira nekikeseredtek,
hogy aznap elfelejtettek elverni bennünket. Aztán minek maguknak az az
Átokfalva?
Na, ez nehéz pillanat. Mert azzal mégsem lehet előrukkolni: micsoda szenzációs
egybeesés, hogy épp a Magyarország legmagasabb öngyilkossági mutatóját
produkáló Dél-Alföld kellős közepén található Átokfalva! Szerencsére Vas
István nem vár választ, hanem nagyot kanyarítva a beszélgetésen az uniós
támogatásokról kérdez, és felel is rögvest, hogy mekkora mezőgazdasági
összeomlás várható. Majd megint ugrunk egyet, vissza az ötvenes évekbe,
amikor Vasék nyomorogtak, mert a beszolgáltatást nyögték.
- Kemény idők voltak - foglalja össze a történelmi tanulságot, s ez, bármily
furcsa, egyben válasz a kérdésre, hogy vajon honnan származik Átokfalva
neve. - Egyetlen malackát tudtunk titokban levágni. A húst édesapámék
befalazták a sparhelt mögé. S mert attól féltek, hogy mi, gyerekek véletlenül
kikotyogjuk a titkot, meg sem mutatták a rejtekhelyet, de még csak nem
is beszéltek róla előttünk. Mint ahogy semmi másról sem beszéltek őszintén,
nehogy bajuk származzék belőle. Így arról se meséltek, hogy honnan kapta
a falu a nevét.
- Bordány egészen biztosan a borról - ezt már Károlytól tudjuk meg, aki
azért csak Károly, mert köszöni szépen, de nem kér a sajtó kínálta népszerűségből.
- Átokfalvát viszont nem tudom, pedig ott szemközt, ahol születtem, is
ez volt felírva az utcanévtáblára.
Vagyis akkor megérkeztünk! - lelkendeznék, de Károly int, hogy korai az
öröm, mert megvan annak vagy negyven éve, hogy leszedték azt a táblát,
így jelen pillanatban Meződűlőn tartózkodunk. Arról viszont Károly is
hallott, hogy szülőföldjét - nevezzék akárhogyan is - csak mint az öngyilkosság
fészkét szokták emlegetni.
- Volt itt egy körorvos. Ő is felfigyelt rá, hogy a környéken milyen sokan
kötik föl magukat, vagy isznak permetezőszert. Rengeteget diskuráltunk
erről, de nem tudta megfejteni az okát. Mindig azt mondogatta, hogy forrófejűbbek
vagyunk az átlagnál.
Károly mint élő helytörténeti lexikon sorolja az adatokat a bordányi templomtorony
magasságától a főutca hosszáig, mellékesen megemlítve, hogy csuda egy
év volt az 1959-es esztendő.
- Tizenegyen ittak B-58-at, illetve Horváth János TL-40-et, de bár ne
tette volna, mert egy egész hónapig szenvedett. Akkor mondta a körorvos
úr, hogy mi, alföldiek nemcsak másokhoz, hanem önmagunkhoz is kegyetlenebbek
vagyunk.
Természetesen mint minden általánosítás, a körorvos észrevétele sem nevezhető
teljes igazságnak. Már csak azért sem, mert a kérdésre mind ez idáig egyetlen
szakember sem tudott kielégítő választ adni. Akadnak például olyanok,
akik magatartásbeli különbséggel magyarázzák a jelenséget: azt állítják,
hogy az alföldi ember az átlagosnál kevésbé képes indulatainak feldolgozására,
levezetésére, és az érzelmeit sem mutatja ki. Mások a helyi kulturális
hagyományokra hivatkoznak, és a vallási hatásokat emlegetik: a protestáns
közösségekben gyakoribb az öngyilkosság, s az alföldiek még az ellenreformáció
után is inkább a reformált kereszténységhez vonzódtak.
Jó néhányan arra hívják föl a figyelmet, hogy a Viharsarokban sokkal többen
élnek tanyán, mint az ország egyéb térségeiben, errefelé ráadásul kevesebb
a telefon és az autó, több a válás, és magasabb az analfabéták aránya.
Ám végleges magyarázat, megoldás nincs, kérdés viszont annál több, a probléma
ugyanis nem csak a magyar kutatók érdeklődését keltette föl. A The Wall
Street Journal című amerikai lap újságírója például Szeged környékén készült
riportjában azt írta, hogy még a külföldi látogató is nehezen tudja kivonni
magát a mélabús, nyomott társadalmi légkör hatása alól. A cikk szerzője
szerint mi, magyarok azért vagyunk lehangoltak, mélabúsak, mert egyrészt
nyelvi elszigeteltségben élünk, másrészt nem tudjuk biztosan, hogy hol
volt az őshazánk.
Dr.
Temesváry Beáta, a szegedi kórház pszichiátriai és addiktológiai osztályának
vezető főorvosa természetesen nem az őshaza irányából közelíti meg a kérdést.
A szakember, aki 1978-ban lett egy háromfős szuicidológiai kutatócsoport
tagja, társaival azóta vizsgálja az öngyilkosság és az alkoholizmus összefüggéseit.
Amikor az öngyilkosságok gyakoriságát s az alkoholizmus mértékét bemutató
két térképet egymásra helyezték, megdöbbenve látták, hogy szinte tökéletesen
fedik egymást.
- Ahogy fejlődött a tudomány, úgy változott az öngyilkosság megítélése
is. Az ezernyolcszázas évek közepe táján a francia Esquirol még egyenlőségjelet
tett az öngyilkosság és az elmebetegség közé. Jelentős változást hozott
Freud pszichoanalitikai tevékenysége, és ehhez hasonló méretű fordulatot
jelentettek az utóbbi húsz-harminc esztendőben az öngyilkossági hajlam
örökölhetőségét biokémiai tényekkel alátámasztó kutatások. Most tehát
az a feltételezésünk, hogy vannak öngyilkosok, akiknek családjában öröklődik
a depresszióra való hajlam, és egyre több adat utal arra, hogy talán az
öngyilkossági hajlam is öröklődhet.
De mi is az öngyilkosságra való hajlam? Temesváry Beáta szerint a hajlam
részben az impulzivitásra való készséget jelenti, vagyis azt, hogy az
illető hajlamosabb hirtelen, gondolkodás nélkül cselekedni, s minden megfontolást
nélkülözve meghozni akár a visszavonhatatlan, tragikus döntést is.
- Sajnos nem tudhatjuk, hogy az utolsó pillanatban mi fordul meg az öngyilkosok
fejében, habár a szakemberek a Los Angeles-i öngyilkosság-megelőző központban
úgynevezett pszichológiai boncolással - amelynek során orvosok és pszichológusok
rekonstruálják az elhunytak életútját és utolsó napjaik eseményeit - megpróbálják
kideríteni, hogy a végső pillanatban mi mozdította el őket a végzetes
tett felé. Mi itt a szegedi kórházban is csak az öngyilkossági kísérletet
túlélt személyekkel beszélgetve tudjuk föltárni, mi is történt velük,
amikor meg akartak halni. Az esetek döntő többségében megváltozott, beszűkült
tudatállapotot találunk: az öngyilkos már nem gondol a családjára, ha
hívő ember, eszébe sem jut a Teremtő, mert kizárólag a halálra, az élet
elhajítására koncentrál.
Az osztályvezető főorvos úgy véli: a beszűkült tudatállapothoz vezető
úton a dél-alföldi régióban élők kevésbé képesek egészségesen, társadalmilag
elfogadható módon levezetni a feszültséget, amely felgyülemlik bennük,
ezért az később megsokszorozott erővel robban ki. Ráadásul az elemi erejű
energiát gyakran önmaguk ellen fordítják. Mindez megmagyarázhatja azt,
hogy a volt szegedi járásban miért fordulnak elő a mai napig az országos
öngyilkossági átlagot akár háromszorosan is fölülmúló települések.
Dr. Temesváry Beáta a genetikai mellett a szociokulturális öröklődés szerepét
is fontosnak tekinti. Azokban a családokban ugyanis, amelyekben már volt
öngyilkos, sokkal elfogadottabb az öngyilkosság mint problémamegoldás.
S az érintett családok hozzáállásának megváltozása előrevetíti az utánzás
jelenségét.
- A tudomány leírta a Werther-effektust, vagyis az öngyilkossági járvány
jelenségét. Amikor a hetvenes években Németországban sugároztak egy öngyilkos
kamasz fiúról szóló filmsorozatot, mérhető módon megnőtt a vonat elé ugró
tizenévesek száma. De a Werther-effektusra Magyarországon is akadt példa:
emlékezetes Seress Rezső Szomorú vasárnap című dala, amely a harmincas
években fiatal nők tömegeit sarkallta öngyilkosságra, avagy Molnár
Csilla szépségkirálynő története. Ez utóbbi eset különlegessége: a
tragédiával foglalkozó könyvben és cikkekben sajnálatos módon azt is megírták
- nem gondolva arra, hogy ezzel mintát teremtenek -, milyen gyógyszerrel
vetett véget az életének Molnár Csilla. A kötet megjelenését követően
megszaporodtak az ezzel az addig szinte ismeretlen gyógyszerrel elkövetett
öngyilkosságok.
- Óriási tehát a sajtó felelőssége - magyarázza Temesváry Beáta, hozzátéve:
az Egészségügyi Világszervezet (WHO) már több alkalommal fölszólította
az újságírókat, hogy ne szenzációként mutassák be az efféle eseteket,
hanem inkább az okokra, köztük a pszichikai betegségekre hívják föl a
figyelmet. Helytelen gyakorlat az is, hogy a média sokszor szinte heroikus
cselekedetként tálalja az öngyilkosságot, ahelyett hogy a szenvedő, elkeseredett
embert állítaná reflektorfénybe. S nagyon fontos, hogy hangot kapjon a
tömegkommunikációban: az önpusztításnak mindig van alternatívája.
Megvásároljuk a megyei napilap legfrissebb számát. Két hír a címoldalról:
szolgálati fegyverével vetett véget életének a makói biztonsági őr, és
a család sem érti, miért lett öngyilkos a szegedi kamasz fiú.
|