Czeizel Endre könyvének második, jelentősen bővített kiadása A magyarság
genetikája címmel jelent meg. Megtudhatjuk belőle például, hogy a kevert
génjeink nem nagyon különböznek az európai átlagtól.
A genetikus szerint a politikusoknak nem azt kellene kérdezgetniük, hogy
ki és mi a magyar, hanem azt, miért érdemes magyarnak lenni - fotók: Sárközy
György
Azt állítja a könyvében, hogy lényegében
a magyarok kevert génjei nem különböznek az európaitól. Van-e valami sajátosságunk?
Az európai népekre jellemző génállományhoz képest a közép-európaiak minimális
eltérést mutatnak. A magyarságon belül két etnikai csoportban: a zsidóságban
és a cigányságban található bizonyos különbözőség. Ez érthető, mivel ők
főleg a XVIII. és a XIX. században csatlakoztak a magyarsághoz nagyobb
tömegekben, és gyakran egymás között házasodtak. Ezen túl a magyarság
a közép-európai népektől genetikailag nem különböztethető meg, tehát -
jelképesen szólva - testvérek vagyunk. Jó lenne, ha ez a kapcsolatainkban
is tükröződne. A Kárpát-medence olyan európai útkereszteződési központ
volt, ahol nemcsak a kultúrák és vallások, hanem az emberek is állandóan
kereszteződtek.
Kimondható-e, hogy a más-más típusú gének
hordozói hosszabb, rövidebb ideig élnek, nyugodtabbak, indulatosabbak?
Vagy ezek inkább társadalmi meghatározottságok?
Társadalmiak. Szokás beszélni magyar, francia, angol nemzeti karakterről,
mivel úgy véljük, hogy például az angol hidegvérű, a francia kicsit bohémebb,
a magyar pedig sírva vigadó, mert vagy azt hiszi, hogy ő a legjobb, vagy
azt, hogy ő a legrosszabb.
Hogy az olasz vagy a spanyol sokat gesztikulál,
annak sincs genetikai oka?
Nem hiszem. A gének csak a nagyon ősi emberi tulajdonságokat határozzák
meg. Hasonulunk a családhoz és a nagyobb közösségeinkhez, gyerekkorunkban
bevésődnek bizonyos minták a tudatunkba. Például az öngyilkosság nem különösebben
öröklődik, mégis ha ön öngyilkos lesz, akkor harmincötször nagyobb a valószínűsége
annak, hogy a gyereke is az lesz. A nevelés pedig meghatározza a szociokulturális
öröklődést.
Ez magyarázza, hogy Magyarország hosszú
ideig világelső volt az öngyilkosságok terén?
Igen. Mindegyikünk életében vannak mélypontok, amikor eszünkbe jut, hogy
érdemes-e élni. Ha apánk vagy az anyánk is öngyilkos lett, illetve a magyar
dzsentri és paraszt is gyakorta főbe lőtte vagy felakasztotta magát, akkor
ez a ragály ránk is kiterjedhet. Az első magyar
szépségkirálynő öngyilkossága után kimutathatóan megnőtt az öngyilkosság
aránya.
Gének esetén minél kevertebb, annál jobb?
Igen. Ez is mutatja, hogy a rasszista maszlag, a "fajtisztaság”,
vagyis a gének azonossága mekkora baromság. A "vértisztaság” azt
jelenti, hogy közeli, csaknem rokonságban lévő emberek nemzenek utódokat.
Ha egymás között házasodunk, akkor a hibás lappangó génjeink inkább összetalálkoznak.
Ezzel szemben ha távolabbi egyedek kereszteződnek, akkor érvényesül az
úgynevezett genetikai életerő.
Ha ilyen jók a génjeink, miért halnak
meg nálunk sokkal hamarabb az emberek?
Az érthető, hogy a közeli Ausztriában miért élnek tovább az emberek, magasabb
az életszínvonaluk és kedvezőbb az életmódjuk. De a nálunk rosszabbul
élők is megelőznek minket a halandóság terén. A magyarázat az önpusztító
életmódunk. Emiatt vagyunk Európa beteg nemzete. Nem vagyunk méltók a
génjeinkhez. Józan Péter vizsgálata szerint a magyar nép három évvel él
rövidebb ideig, mint ahogy azt a szociokulturális helyzete indokolná.
Lelkileg sérülékenyebbek vagyunk, mint például a románok vagy a szlovákok.
Többet iszunk, többet dohányzunk, többet
vagyunk idegesek?
Igen. A történelmi-társadalmi körülmények miatt, azt hiszem, a magyarság
elvesztette az önbecsülését. Aki becsüli magát, vigyáz az egészségére:
nem cigarettázik, mértékletesen eszik, iszik, sportol. A Nobel-díjas tudósok
például általában kilencvenéves korukig éltek, mert vigyáztak magukra.
Közép-európai helyzetünk nem lehet az
oka ennek? A Kádár-rendszerben ismertük a nyugati életszínvonalat, de
esélyünk sem volt rá, hogy ezt elérjük. Ma is sok olyasmit látunk, amit
nem tudunk megvenni.
Ez is igaz. Mi voltunk a "kelet-európai barakk” Svájca. Mehettünk
külföldre, láttuk a nyugatiakat, és mi is szerettünk volna ugyanúgy élni,
mint ők. Ezért aztán elkezdődött a két műszak és a hétvégi extra hajtás.
A nyugati péntek délben abbahagyja a munkát, és hétfőn jól kipihenve folytatja.
Tudja, mi az a rekreáció. A magyar viszont önkizsigerelő.
Annak is társadalmi okai vannak, hogy
a férfiak kevesebb ideig élnek, mint a nők?
Semmelweis korában a férfiak éltek tovább, az asszonyok rendszerint tizenegy
gyereket szültek, és öt százalék volt a valószínűsége, hogy belehalnak
a szülésbe. Tizenegy gyereknél ez már 55 százalék. Túl sok férfi volt.
Ma már a nők csak egy-két gyermeket szülnek, és hál’ istennek nem halnak
bele, így érvényesül a nő nagyobb biológiai ellenálló képessége. Jobban
bírják a fájdalmat és általában a betegséget.
Akkor miért mondják ránk, hogy az erősebb
nemhez tartozunk?
Fizikailag valóban erősebbek vagyunk, de az ellenálló képességünk kisebb.
Az X nemi kromoszóma a nőkben egyforma, a férfiakban pedig különböző,
ezért az ebben lappangó gének okozta betegségek csak a férfiakat érintik,
ráadásul - legalább idáig - a férfiak önpusztítóbban is éltek.
Miért védett a magyar lakosság tizenhárom
százaléka az AIDS-szel szemben?
Mert a HIV-vírusnak be kell bújnia a nyiroksejtbe, amit így tesz tönkre.
Ehhez azonban a saját kulcsával ki kell nyitnia a nyiroksejtek kulcslyukát.
A magyarok két százalékának nincs ilyen kulcslyuka, tizenegy százalékának
pedig elfuserált.
Ilyen védettség más betegségekkel kapcsolatban
is van?
Churchillről például köztudott, hogy kövér volt, szivarozott, nem sportolt…
És kilencvenegy évig élt.
A géntérkép segítségével ki tudják majd
mutatni, hogy vannak olyanok, akik két pofára habzsolhatják a zsíros ételeket,
bagózhatnak, és semmi bajuk nem lesz?
Igen, néhány éven belül bárki, akinek lesz rá pénze, hozzájuthat majd
a géndiagnosztikai tesztekhez. Megnézheti a saját génállományát és a betegségekre
való hajlamát. Churchill jó példa arra, hogy vannak mázlisták, akiknek
olyan a génállományuk, hogy mindent megengedhetnek maguknak. Egy átlagos
magyar férfi Churchill életmódjával hatvanéves korában nagy valószínűséggel
elpatkolna. Ha tudjuk, hogy valaki genetikai szempontból miben sérülékeny,
akkor sok esetben már segíteni is tudunk neki - ha ő is akarja.
Ha fölülök a repülőre, hamarabb Párizsban
vagyok, mint autóval Békéscsabán. Az Európai Unióból nem lehet-e az USA-hoz
hasonló alakulat? A génjeink nem különböznek, megmaradhat-e a magyarságunk?
Az "itt élned és halnod kell” parancsolat már a múlté. Ha a mi gyerekeink
vagy unokáink elhatározzák, hogy "Nyugaton” akarnak élni, megtehetik,
és nehéz őket ezért erkölcsileg elítélni. Valóban feltehető, illetve fel
is kell tenni a kérdést, hogy mi lesz a magyarság sorsa.
Az amerikai film uralja a piacot, nem
elképzelhető, hogy más területeken is inkább külföldit fogyasztunk majd?
Némileg hasonló a helyzet, mint amikor II. József 1780 és 1790 között
azt akarta, hogy a magyarok integrálódjanak az osztrák birodalomba. Ha
erre őseink hajlandók lettek volna, akkor az osztrák birodalomban sokkal
jobban éltünk volna, németül beszélnénk, és Weöres Sándor talán a világ
egyik legnagyobb költőjeként lenne ismert. De az ősök ezt nem tették meg,
így fönnmaradt a magyar kultúra. A kulturális sokszínűség is olyan fontos,
mint a genetikai. Szerintem nem az a kérdés, hogy mi vagy ki a magyar,
hanem hogy érdemes-e magyarnak lenni. Hiszen a tehetséges fiatalok külföldön
akarnak majd tanulni, dolgozni és esetleg élni is.
Nem lesz népszerű azzal, amit mond.
Tudom. De fel kell tenni ezt a kérdést is, éppen a magyarság és a magyar
kultúra fennmaradása érdekében. Nézzünk szembe a tényekkel! A politikusok
végiggondolják-e azt, hogy tudnak-e olyan társadalmi légkört teremteni,
amelyben a magyar itthon érzi jól magát. Hogy a tudósok ne menjenek el,
a művészek ne korán haljanak meg. Ha azt szeretnénk, hogy a magyarság
meg tudja tartani a kulturális identitását, akkor olyan körülményeket
kell teremtenünk, hogy érdemes legyen itthon maradniuk.
Ön is nyilatkozott arról, hogy idejében
kellett volna lelépnie, mint a Nobel-díjasoknak. Ezt pedig a régóta húzódó
perével kapcsolatban mondta.
Igen, ez számomra életre szóló lelki sérülés. Méltatlanul és igazságtalanul
hurcoltak meg.
Azt állítja, hogy semmi olyat nem követett
el, amivel vádolják, vagy azt, hogy bizonyos dolgokat nem tart bűnnek?
Az első állítás az igaz. Az elveim miatt ítéltek el, és nem a tetteimért.
Valóban úgy gondolom, hogy egy gyereknek jobb akár külföldi családban
élni, mint intézetben. De amivel vádoltak, hogy tudtam Amerikába kikerülő
csecsemőkről, és segítettem ebben, az valótlan - ahogy az asszonyok és
az orvosi dokumentáció is megerősítették. Állampolgárként betartottam
a szabályokat, ha nem is értettem velük egyet. Ahogy a dajkaterhesség
betiltását is hibának tartom.
Azt is engedélyezné, hogy a szülők az
első után megválasszák a következő gyerekek nemét. Nyilván ebben segíthetne
is. Bárki gondolhatná, hogy akkor titokban ezt miért ne tenné meg.
Az emberek nagyobb része ezt gondolja. De én nem tettem és nem akarok
tenni törvényelleneset. Ha újra elítélnek, akkor olyanért fogok bűnhődni,
amit nem tettem meg - pedig szerettem volna. Éppen ezért gyakorta vívódom
magamban, hogy akkor miért nem tettem meg. Sokan azt hiszik, hogy a pénzbüntetést
lerázhatnám magamról. Én nem így érzem, engem ez megbélyegez. Az is mindig
eszembe ötlik, hogy az emberek mit gondolhatnak rólam: mit papolok én
nekik, hiszen a bíróság engem elítélt. Jönnek hozzám a betegek, és sajnálkoznak.
Semmiképp sem jó, ha a betegek az orvosukat sajnálják. Az orvos pokolra
menése minden szempontból ártalmas.
Bóta Gábor
|