Képes Európa
1993. január 15.
ÁLMODJ, KIRÁLYLÁNY...
Szobrász, díszlettervező,
filmszínész. Sajátos, érdekes karakter, aki a legtöbb újhullámos magyar
filmben föltűnik mint furcsa személyiség. Hol a közfigyelem homlokterében
van, hol eltűnik egy kis időre. Néhány évvel ezelőtt, az emlékezetes
szépségverseny kapcsán például sokat emlegették a nevét, hiszen ő volt
az, aki a tragikus sorsú "királylányt", Molnár Csillát - és
társnőit - szoborkompozícióval örökítette meg. A pápalátogatásra a turini
lepelről készült szoborral jelentkezett, s most megint egy szoborcsoport
megvalósításán dolgozik. Bár, mint mondja, lehetne akár pesszimista
is, hiszen manapság a szobrokat inkább döntögetik, mint öntögetik. Pauer
Gyulával a "lakásán" beszélgettünk. Hogy miért az idézőjel,
hamarosan kiderül.
Amikor a belvárosi ház ötödik emeletére érkezünk
a lifttel, mintha egy düledező külvárosi lakás palánkból rögtönzött
ajtaja előtt állnánk. Belépve csak fokozódik az ide nem illőség érzete.
Ugyanis az impozáns, ám tégláig lecsupaszított falak között a padló
nélküli hallban pallókon kell egyensúlyoznunk a tulajdonképpeni lakószobához.
(Később a másik épen maradt helyiséget, a műtermet is megnézzük, ahol
viszont - miután a fűtés is szét van verve - jégvermi viszonyok uralkodnak.)
- Félbemaradt a lakásfelújítás, mert az ingatlankezelő
vállalat sorozatosan megtagadja hozzá az engedélyt - magyarázza Emma
asszony, amikor ölében a háromhetes Emánuellel elénk jön. - Egyébként
legtöbbször nem itt vagyunk, hiszen nincs víz, szétverték a fürdőszobát
is. Szóval, lehetetlen az élet.
Hogy a családra terelődött a szó, kiderül: a másik kisfiú, Gellért most
óvodában van. Hároméves. A két gyerek életkorán kicsit elmélázom, hiszen
tudom: Pauer Gyula első házasságából született nagyfia már harmincéves.
-
Nekem nem jelent gondot, hogy két lányunokám idősebb, mint a kisfiam
- biccent a házigazda, míg az egyiptomi kandúr, Vince hátát simogatja.
- Tudja, a gyerek fiatalít. Az ember elölről kezdhet mindent.
- A slágerszöveggel mondva: álmodik
még a királylánnyal? Gondol még arra a bizonyos szépségversenyre?
- Ilyen értelemben viszont nem kellett elölről kezdenem, ha erre utal
a kérdése. Bár akkor sok támadás ért, mert abban az ügyben mindenkit
kikezdtek. A botrány kissé meg is akasztott.
- Úgy értsem, hogy visszavonult a szobrászattól?
- Pusztán a nyilvánosság elől vonultam vissza. A szobrászatot soha nem
hagytam abba. Már a hatvanas-hetvenes években is, amikor Kaposváron,
majd a Nemzeti Színházban, végül a Katonában díszleteket-jelmezeket
terveztem, az volt a mániám, hogy szobrász vagyok, s csupán vendég a
színházban.
- Nem zavarta soha, hogy szobrainak
művészet jellegét sokan megkérdőjelezték?
-
Nem, mert tudtam, hogy bármikor képes lennék kifaragni is az általam
elképzelt formát. Csakhogy engem mindig is a művészet mint illúzió érdekelt.
Ezért találtam ki magamnak jó tíz éve azt a fajta dokumentarista szobrászatot,
amikor a test valamifajta lenyomata adja az alkotást.
- A szépségverseny pedig úgyszólván
kapóra jött?
- Úgy gondolom, amíg művészet létezik, mindig is kapcsolatban lesz a
szépséggel - még ha tagadja is. Ebben a dologban az izgatott, hogy valamiképpen
dokumentáljam ezt az egészet.
- Hogyan emlékszik vissza Molnár Csillára?
- Nem sok időt voltam vele, hiszen csak fél napot töltött a műteremben.
Amíg a mintavétel tartott. Életvidám, kedves, okos lánynak ismertem
meg. Mint modellben az volt a csodálatos, hogy elsőre tudta, mit szeretnék.
Tartása, egész lénye fenséget sugárzott. Igazi királynői szépség volt.
- Hol vannak most a lányokról készült
szobrai?
- Jelentős része múzeumban van, hiszen ebben a szétdúlt lakásban csak
tönkremennének.
Figyelmünket most a kis Emánuel köti le, aki nagyokat szuszogva fölébredt
a családi ágy közepén. Emma asszony, aki eddig is mellette volt, ám
beszélgetésünket hallgatta, most a kicsit nyugtatgatja. Kézenfekvő,
hogy a művészetről ismét a családhoz kanyarodjunk.
- A nagyobbik fiú, Gellért hogyan viseli,
hogy a három és fél évi egyeduralom után konkurense akadt a családban?
- Mindig is szeretett volna kistestvért, s hogy a picit Emánuelnek neveztük
el, az neki köszönhető. Ugyanis amikor megkérdeztük, mi legyen az öccse
neve, azt mondta: Mende. A nevek könyvéből aztán kiderült: ez az Emánuel
becézett formája.
- Nagyon lekötik a gyerekek?
- Azért közben teszem a dolgom: szcenikát tanítok a Képzőművészeti Főiskolán,
sok időt töltök filmlátványtervezéssel, időnként filmezek, meg azért
a szobrászattal is foglalkozom. És a gyerekek gondja javarészt Emmáé.
- A pápa látogatására készült Turini
lepel című munkájában mi izgatta?
- Húsz éve láttam először egy fotón, ironikus cikk kíséretében a torinói
leplet, amiről a legenda azt tartja, ez volt Krisztus halotti leple.
Már akkor lenyűgözött, és szereztem róla több jó minőségű fotót. A pápalátogatás
adta az ötletet, hogy ezt a fotót, Jézus testének sík lenyomatát belemarassam
egy kétméteres, térbeli szoborba. Leginkább a szobor és kép viszonya
izgatott, ami az általam illuzionista szobrászatnak is nevezett műfaj
másik nézőpontja, mint a szépségverseny volt.
- Ez a szobor hol van most?
- Egyelőre a vatikáni múzeumban - helyet keresnek neki. A kisebb másolat
viszont a pápai rezidenciában.
- Most, hogy olimpiai panteont akar
létrehozni, nagy fába vágta a fejszéjét. Nem fél, hogy ezúttal kicsorbul?
- Nem sok optimizmusra van okom, de azért bizakodó vagyok. Az egész
lakásfelújításba azért vágtam újólag bele, mert szeretném megcsinálni
a barcelonai aranyérmesek testmintáiból az olimpiai panteont.
- Mi köze ehhez a lakásfelújításnak?
- Amit elterveztem, hároméves program. Hiszen ha háromszáz barcelonai
győztes közül csak harminc elfogadja a kérésemet, és eljön a műtermembe,
hogy a görög minta nyomán az ő testlenyomatukkal állítsunk emléket a
sportágnak, amit képviselnek, rengeteg időt kell itt tölteniük. Ehhez
egy jól karbantartott luxusműterem szükséges, meg vendégszoba, megfelelő
kényelemmel.
- Komolyan hisz benne, hogy a meghívását
ennyien elfogadják? Mégpedig, ha jól értem, a menőket kérné fel?
- A magyar sportolóknak bizonyára tetszene az ötlet. És minden olimpikon
számára készen vannak már a cégjelzéses papírra írt, megcímzett levelek.
Hogy a lakás mikor lesz lakható, abban már nem vagyok ilyen optimista.
Vagy legyek?
DÉCSI ÁGNES