Budai Központi Kerületi Bíróság. A második emeleti
tárgyalóterem előtt tömegre számítok, de legalábbis fényképezőgépek csattogására
és videókamerák surrogására. Ehelyett egymagam képviselem a hallgatóságot.
Lehet, hogy senkit sem érdekel ma Magyarországon a személyiségi jog megsértése?
Pedig a "dr. Fodros-Hartai és tsa" rejtjelezésű polgári per
mögött a Szépleányok című dokumentumfilm áll. Alkotóit, Hartai Lászlót
és Dér Andrást perli a Magyar Média volt vezetője, dr. Fodros István.
Felperes nincs jelen a tárgyaláson. Ügyvédje jóindulatúan
figyelmeztet, hogy a bírósági eljárás lezárása előtt megjelenő cikk hangulatkeltésnek
minősül.
A hangulat viszont cseppet sem rózsás. Jelen nem levő felperes azzal vádolja
a film alkotóit, hogy személyét rossz fényben tünteti fel a szépségverseny
egyik résztvevőjének nyilatkozata, mely szerint ő tudott a lányokról készült
aktfotókról, sőt ezek külföldi lapban történő megjelenéséről. A tanúként
megidézett fotósok, Bacsó Béla és Fenyő János nem jelentek meg a tárgyaláson.
Őket egy korábbi fegyelmi tárgyaláson már felmentették, hiszen a munkára
szabályos szerződésük volt a Fotextől. További tanúk viszont írásban állitják,
a Magyar Média volt vezetőjét kizárólag az érdekelte, hogy a szépségverseny
első helyezettjéről, Molnár Csilla Andreáról ne készüljenek aktképek,
mert ez - a szabályok értelmében - kizárta volna részvételét az európai
versenyekről.
Jelen levő alperesek nem védekeznek. Őket hivatalból
a Filmgyár jogtanácsosa védi.
- Nem érzik-e méltánytalannak a bírósági eljárást? - kérdeztem a film
alkotóit.
Hartai László: Nem volt még soha dolgom bírósággal. Engem érdekel maga
a helyzet, hogy valaki feljogosítva érzi magát arra, hogy pereljen.
Dér András: Engem egész más dolgok érdekelnek, és megalázónak tartom ezt
a hercehurcát.
- Mi történik, ha elvesztik a pert?
Hartai László: Akkor az inkriminált részeket ki kell vágni a filmből.
De ezt el sem tudom képzelni.
- Sok kellemetlenségük volt már a filmmel kapcsolatban?
Hartai László: A bemutató után sok fenyegetést kaptunk, de nem lett belőle
per. A dokumentumfilmkészítésénél bizonyos dolgokra ügyel az ember. A
szereplőkkel például színészszerződést írattunk alá. Minket nem lehet
elmarasztalni, minden játékszabályt betartottunk.
Dér András: Persze felfoghatnánk ezt a pert egyfajta reklámnak. De a film
kétéves, millióan látták, és nincs szüksége reklámra.
- Lehet, hogy a dokumentumfilm kockázatosabb műfaj a játékfilmnél?
Dér András: A dokumentumfilmezés izgalma a véletlen, amit nem lehet előre
kiszámítani, és ami kapóra jön a filmeseknek. (Például Gazdag Gyula Társasutazásának
forgatásakor. ) Játékfilmnél ennek nincs helye, bár a forgatás pillanatnyi
inspirációja ott is nagyon fontos.
Hartai László: Az a baj, hogy a film "lassú" müfaj: lassan készül
és lassan jut el a közönséghez. Az ötlet és a megvalósulás között gyakran
öt év is eltelik. A Szépleányoknál két évig videóra dolgoztunk, és azt
se tudtuk, lesz-e belőle film. Ezért a sikere váratlanul ért minket.
- A siker további közös munkára ösztönöz?
Dér András: Van egy közös játékfilm-forgatókönyvünk, amit még nem fogadtak
el. Sok dolgot ketten együtt tudunk megcsinálni. De van, amit külön. Mindketten
a Balázs Béla Stúdió vezetőségi tagjai vagyunk, Laci otthonülő, írogató
típus. Én inkább videókamerával dolgozom. Jelenleg a Bős-Nagymarosról
készülő dokumentumfilm operatőre vagyok.
A tárgyalást berekesztették. A több mint fél éve
húzódó per keresetváltoztatás címén újabb két hónap halasztást nyert.
A következő forduló novemberben lesz.
Ézsiás Erzsébet
Ha Ön tudja, melyik újságban és pontosan
mikor jelent meg a cikk, írja meg az info@molnarcsilla.hu címre!
|