Balkon 2005/9 |
AZ ÉLŐ KLASSZIKUS Pauer
Gyula retrospektív kiállítása |
"A női test lenyomata Pauert a Maya után is folyamatosan foglalkoztatta. Az 1984–85-ben készített, női modellekről levett gipszlenyomat sorozatát a kariatidákról39, a klasszikus görög épületszobrászat párkányzatot tartó, oszlopot helyettesítő, álló női alakjairól nevezte el. Az élet azonban határozott kontúrt adott vizsgálódásainak. 1985-ben megrendezték Magyarországon a szocializmus első szépségkirálynő választását. Pauer elhatározta, hogy a valóság szülte, a korban mégis meghökkentően abszurd (pszeudo) ötletet a szobrászat eszközeivel, Szépségakció címmel dokumentálja. A versengésben résztvevő modellek testéről levett gipszminták alapján olyan szobrokat készített, melyek nem a klasszikus öntvény-eljáráson alapultak: a negatív formát megtartó pozitív lenyomatokat illesztette össze, így belül üres, az illesztéseket is láttató héjplasztikák keletkeztek. A szépség eszméjének egy adott társadalom ízlés- és értékvilágának megfelelő manifesztációja látványosan ütközik a platoni idea-tan gondolatával. 'Az alakokból hiányzik a görög-klasszikus szobor esszenciális tulajdonsága […], amely maradandóbb létszintet idéz.' A társadalmi eseményt leképező 'folyamatdokumentáció' eredményei olyan léttelen testmaszkok, melyek leginkább a híres halottak fejéről vett gipszmintákhoz hasonlítanak." Dékei Krisztina |