Tütütütümmm!
S lőn fanfárok ércének égi zengése, s szférák zenéinek vidám csilingelése.
S lám, most Kovács úr kezéből is kifordul a kés meg a villa, mert mégiscsak
eljött a mennyeknek országa, és – no, nézd csak! - amott szépen elősorjázik
az angyalok kara. A lányok, a lányok, a lányok angyalok. S különösen ezek.
Gyönyörűek... - suttogja Kovács úr csak úgy, maga elé, hogy a felesége
meg ne hallja. Hosszú a combjuk, kerek a popsijuk s mellük is csak alig-alig
rezdül. Derekuk meg olyan karcsú, hogy olyanról még a nagyapa sem mesélt,
pedig ő Doberdót is megjárta, és az utcában sokat látott ember hírében
állott. Az angyalok kezében - talán a könnyebb megkülönböztetés végett
- kis táblácska van egy számmal, s alatta az Úr neve díszeleg, hogy aszongya:
YESSA. (Igaz, ez valami fürdőruhamárka neve is, de ez pusztán véletlen
egybeesés lehet.) A hölgyek boldogan mosolyognak, s egyikük rövidesen
valóban boldog lesz, akár a mennyországban is érezhetné magát. Közülük
kerül ki majd a leendő esztétikai monarcha, a magyar szépségkirálynő vagy
a demokratikusabb változatban, a Magyarország szépe büszke cím érdemes
viselője.
*
Ha
Kant ma küszködne a minden szépre vonatkoztatható általános definíció
megszövegezésével, aligha elégedhetne meg azzal az egyszerű kijelentésse1,
miszerint: szép az, ami érdek nélkül tetszik. Tudniillik nagyon is konkrét
érdekek fűződnek a szépségkirálynőhöz. No, nem személyéhez, hanem létéhez.
Mert igaz, ami igaz, mi egyszerű, jóra-szépre fogékony halandók, szíves-örömest
feledkezünk bele a pompázatos női formák, vonalak és idomok látványába,
s általuk elbűvölve azt sem vesszük észre,
hogy egyben rafinált reklámhatásoknak vagyunk alanyai. Szinte meg sem
látjuk a háttérbe szolidan meghúzódó feliratot, amely az egyik áruházi
láncot hirdeti, s a külföldi cigaretta nagyméretű hirdetésén is csak egy
pillanatig időzik tekintetünk. Az sem tűnik tartós jelentőségű információnak,
hogy a résztvevők melyik állami gazdaság pezsgőjével koccintanak és így
tovább. Mégis, ha egyszer majd úgy adódik, s két közel azonos cikk közül
kell választanunk, hirtelen beugrik valami kellemes emlékfoszlány, s magunk
sem tudjuk, miért, az egykor reklámozott cikk után nyúlunk. A reklámüzenet
célba ért - mondják erre a szakemberek.
Történjék bármi, zilált világunkban, a szépség az idők végeztéig divat
marad. Ez tartja életben a szépségkirálynő-választásokat. No meg, a reklámberuházások
és a szponzorpénzek. Az eseménysorozat ragyogását emelő összegek a reklámüzenet
hatékonyságát javítják, s az a maga sorában az eladásokat növeli. Az így
megszaporodott bevételből pedig még pompázatosabb vetélkedés finanszírozható.
s ezzel a kör be is zárult, kezdődhet minden elölről. Így történik a Forma
l-es versenyeken és a teniszben is.
Persze, az említett versenyek jórészt még nem a hazai vállalatok támogatásával
jönnek létre, hanem
külföldi cégek adják hozzájuk a pénzt. Igaz, ez esetben viszont az tölthet
el bennünket örömteli büszkeséggel, hogy nemzetközi üzleti megítélésünk
ily kézzel fogható javulásának lehetünk szemtanúi. S hogy nálunk ilyeneket
rendezzenek, az nemcsak jó szórakozás, de hatékony pénzcsinálás is.
Dr.
Fodros István, a Magyar Média (MM) igazgatója azonban tiltakozik a fogalmazás
ellen. Ez nem pénzcsinálás, hanem nyereséggel számoló vállalkozás - igazít
ki -, amely erkölcsi és politikai kötelezettségvállalással jár.
Én ugyan úgy vélem, hogy klasszikus értelemben vett vállalkozásról ez
esetben aligha beszélhetünk, hiszen ennek az egész üzletnek az alapja
a lányok szépsége, s nem a világszínvonalon végzett munka.
Az igazgató fogalmazásának óvatosságát talán az magyarázza, hogy a korábbi
rosszemlékű kísérletek nyomán most alaposan meg kellett küzdeni a megrendezés
jogáért, s messze még az idő, amikor a kiadásokat és a bevételeket egybevetve
megállapíthatják, mit hozott, vagy hozott-e egyáltalán valamit a konyhára
a Magyarország szépe választás. Nem csinálnak titkot belőle, hogy előzetes
kalkulációk alapján 5-600 ezer forint nyereséget remélnek. Az csak természetes,
hogy nem ingyen „csinálják meg” a leendő szépségkirálynőt. A jelöltekkel
egyenként szerződést kötnek, és ez alapján a Magyar Média közvetítésével
fellépésekhez juthatnak. És az ebből levett jutalék ugyancsak a rendező
bevételeit szaporítja. Éppen ezért a profi fotómodelleket, manökeneket
- ellentétben a kissé még bizonytalan hazai gyakorlattal - rendszerint
eleve kizárják e vetélkedésekből. Nekik ugyanis ez már nem üzlet, ők már
- akárcsak Amerika - „fel vannak fedezve”.
Gáti Lászlót, a Magyar Média ügyvezető igazgatóját a kiadásokról és bevételekről
faggatom. De erről mintha nem szívesen beszélne, annyit mégiscsak elárul,
hogy a rendezvénysorozat egyik legfőbb támogatója az Austria Tabac, osztrák
dohányipari vállalat, s a pénzek fejében a hazánkban is ismert Milde Sorte
cigarettamárkát kell reklámozni. Az
ügylet természetesen nem ilyen egyszerű, hiszen a magyar Reklámetikai
kódex szigorúan tiltja mindenféle szeszes ital és dohányáru reklámozását,
így a Magyar Média csak arra tud kötelezettséget vállalni, hogy enteriőrben,
azaz korlátozott nyilvánosságú szoba- vagy terembelsőben helyezi el a
márkát kínáló reklámtáblákat. Ezen kívül maguk a lányok is a bevonulás
előtt egy pántot dobnak át a vállukon, amely ugyanazt a cigarettát ajánlja
a közönség figyelmébe. Ebből adódik az egyik legnagyobb gond is. A televízió
nem közvetítheti a versenyt, éppen a dohányáruk reklámozásának tilalma
miatt.
Az üzlet nagyobbik része ezzel el is intéztetett. Hátra vannak még a hazai
szponzorok. Akiknek azonban csak a nevét ismerhetjük, hozzájárulásuk mértéke
szigorúan tilos, legalábbis előttem. S ezt, az igazat megvallva, furcsállom,
hiszen ugyancsak alapelve a reklámnak: tégy jót, s beszélj róla sokat.
A titkolózásra csak egy magyarázatot tudok: hozzájárulásuk mértéke oly
csekély, hogy az az eredeti szándékkal ellentétes hatást váltana ki, ha
kitudódna.
Része
még az üzletnek, hogy a FOTEX amerikai-magyar fotószolgáltatási Kft. megvette
az összes fotójogokat. Azaz, csak a cég tudtával és beleegyezésével lehet
fényképezni. Az egyik emberük beszélgetésünk során véletlenül kibökte
az összeget is: 200 ezer forintot fizettek. A kalkulációjuk a következő:
más fotós a rendezvényeken nem lévén, csak az ő általuk készített fényképeket
tudják megvenni a valamilyen emlékre vágyakozó jelöltek és szüleik. A
dologban csak az a szokatlan, hogy a világban mindenütt éppen fordított
a helyzet, a publicitást biztosító újságírónak, fotósnak fizetnek, hogy
jelen legyen. (Ennek igazságáról egyébként akkor sikerült meggyőződnöm,
amikor rövid interjút készítettem egy ifjú egyiptomi milliomossal, aki
az első helyezettet – egy váratlan ötlet indíttatására -, egy egyhetes
kairói kéjútra hívta meg. A beszélgetés végén alkalmazottja „hálából”
a cikkért lerázhatatlan udvariassággal ötezer forintot dugdosott a zsebembe.
S minthogy másként levakarni nem tudtam magamról, inkább elfogadtam, majd
később egy rövidke, talán kissé udvariatlan levél kíséretében leadtam
a pénzt a szálloda portáján. Hát igen. A publicity-t meg kell becsülni.)
Az ifjú milliomos terve egyébként többé-kevésbé bevált, a fődíjak között
ma már az egyhetes kairói kéjutazás is szerepel, bár
egyelőre senki egy szóval nem említi, kinek köszönhetően. A szépségkirálynőt
egyébként sem „kapja ingyen” az egyiptomi üzletember, fizetnie kell azért
is, hogy vendégül láthassa az ottani Hyatt Szállodában. De mivel ő magyar
áruk képviselője odakinn, biztos megéri neki, hogy nyilatkozatait, - miszerint
az ő vendége és milyen boldog, meg miegyéb – megjelentethesse a lapokban.
Amikor a hirtelen jött ötlet hátteréről faggattam, az ifjú milliomos ékes
magyar nyelven – lévén pár éve még a Marx Károly Közgazdaságtudományi
Egyetem padjait koptatta – csak annyit mondott: a feleségem nem fog örülni
ennek, ő is magyar...
*
A záróakkordok decibeltengerében lassan levonulnak a pástról, az elődöntőből
továbbjutott hölgyek. A már kiesett csalódottak pedig a vendégek sorai
közül irigylik diadalukat. Kovács úr is szedelőzködik, otthon szép álma
lesz: kerek mellek és karcsú derekak látványa kavarog fejében.
És egyáltalán nem bánja, hogy az este vacsorával két személyre majdnem
ezer forintjába van...
V. P.
Fotók: Vanicsek Péter
|