MŰVÉSZET |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Pauer Gyula által készített szobrok (Szépségakció) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pauer úgynevezett pszeudo-szobrokat készített. A korábbi években kidolgozott technikáját tökéletesítve gipszlenyomatokat készített a lányokról. Az eljárás lényege, hogy a meztelenre vetkőzött modell testét beolajozzák, majd a megfelelő pózba állítva tetőtől talpig bekenik gipsszel, végül gipsszel átitatott gézzel borítják. Fából kialakított állvánnyal rögzítik, s száradás után, mint egy héjat, leválasztják róla. Az így nyert negatív formát ki lehetett önteni bármilyen anyaggal, hogy a test minden részletét hűen ábrázoló szobor legyen a végeredmény. Csilla eredeti gipszöntvényét felhasználva Pauer Gyula egy bronzszobrot is készített, mely jelenleg a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában van, és az "A" épület földszinti csarnokában látható. A szoborkészítés puszta ténye, de főleg annak technikája (férfiak hada kenegeti egy meztelenre vetkőztetett fiatal lány testét) alaposan felforgatta a kedélyeket, és megosztotta a közvéleményt. Ráadásul két fotós (Bacsó Béla és Fenyő János) a Magyar Média engedélyével bebocsátást nyert Pauer műtermébe, ahol "dokumentációs céllal" végigfotózták a szoborkészítést, ám a képek végül egy nyugati erotikus lap hasábjain láttak napvilágot, óriási botrányt kavarva. A Csilla halála utáni felfokozott hangulatban Pauert már-már bűnösnek kiáltották ki; a nyolcvanas évek végétől kezdve azonban inkább olyan írások jelentek meg, melyek a szobrok, főleg Csilla szobrának művészi értékével foglalkoznak.
"Ha emlékezetem
nem csal, akkor az 1985-ös magyar szépségkirálynő-választás első botránya
akkor tört ki, amikor a nyugaton megjelenő Lui című, kulturálisnak éppen
nem nevezhető lap közölte a helyezést elért magyar hajadonok fotóit. A
lányokon nem volt ruha, feltárulkozott a meztelen igazság. A képek címe
csak annyi volt: Elvtársnők a vörös Budapestről. Minderről bárki meggyőzödhet,
aki beül a mozi nézőterére, és megtekinti a Szépleányok című új magyar
filmet. Láthatjuk a Luit, és láthatjuk a lányokat." "...amit szeretett
volna, az mégsem volt veszélytelen, hiszen maga az egész szépségverseny
is azonnal a sajtó kereszttüzébe került. További nehézségnek ígérkezett,
hogy miként reagál majd a "szocialista közvélemény" arra az
önmagában is kényes kérdésre, hogy Pauer műtermében az utolsó lepelnek
is le kellett hullnia a lányok testéről. A pályázók többsége ugyanis nem
volt professzionista modell, egyik-másik vidéken élő jelölt pedig nagyon
tapasztalatlan, a gyermekkorát alig maga mögött hagyó teenagernek számíthatott
még. Így például a szépségkirálynői címet elnyert Molnár Csilla is, akinek
az idegei fel is morzsolódtak az országossá kavarodó vitákban. Ki tudja,
mi volt a közvetlen oka annak, hogy a dicsőség bekasszírozása helyett
inkább a halálba menekült? Amikor Pauer a héjszobrot készítette róla,
még Pauer "elkészítette
Magyarország Szépe szobrát, ami úgy magaslik ki az egész szépségkirálynő
választás eseményeinek mocsarából, mint az érinthetetlen szépség maga.
A szépségkirálynő, Molnár Csilla halálával a szobor önmagán túlmutató
értelmet kapott (s egyben igazi, bár „rejtett” pszeudo szoborrá vált,
leleplezve azt a zavaros, korrupt, álszent, esendő, feladatához felnőni
nem tudó „valóságot”, amely a lány halálához vezetett). Ekkor tűnt igazán
szembe, hogy Csilla halála jelen van a róla még életben készült szoborban.
A szobor ugyanis kifejezetten síremlék benyomását kelti, s mint ilyen,
szimbólumává vált annak, hogy itt és most, e szépségkirálynő választáson
a Szépség egész egyszerűen meghalt." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
<<<vissza a Művészet főoldalra |