|  
       MŰVÉSZET 
  | 
  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|  
       A Pauer Gyula által készített szobrok (Szépségakció)  | 
  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|  
       
 Pauer úgynevezett pszeudo-szobrokat készített. A korábbi években kidolgozott technikáját tökéletesítve gipszlenyomatokat készített a lányokról. Az eljárás lényege, hogy a meztelenre vetkőzött modell testét beolajozzák, majd a megfelelő pózba állítva tetőtől talpig bekenik gipsszel, végül gipsszel átitatott gézzel borítják. Fából kialakított állvánnyal rögzítik, s száradás után, mint egy héjat, leválasztják róla. Az így nyert negatív formát ki lehetett önteni bármilyen anyaggal, hogy a test minden részletét hűen ábrázoló szobor legyen a végeredmény. Csilla eredeti gipszöntvényét felhasználva Pauer Gyula egy bronzszobrot is készített, mely jelenleg a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában van, és az "A" épület földszinti csarnokában látható. A szoborkészítés puszta ténye, de főleg annak technikája (férfiak hada kenegeti egy meztelenre vetkőztetett fiatal lány testét) alaposan felforgatta a kedélyeket, és megosztotta a közvéleményt. Ráadásul két fotós (Bacsó Béla és Fenyő János) a Magyar Média engedélyével bebocsátást nyert Pauer műtermébe, ahol "dokumentációs céllal" végigfotózták a szoborkészítést, ám a képek végül egy nyugati erotikus lap hasábjain láttak napvilágot, óriási botrányt kavarva. A Csilla halála utáni felfokozott hangulatban Pauert már-már bűnösnek kiáltották ki; a nyolcvanas évek végétől kezdve azonban inkább olyan írások jelentek meg, melyek a szobrok, főleg Csilla szobrának művészi értékével foglalkoznak. 
 
 "Ha emlékezetem 
        nem csal, akkor az 1985-ös magyar szépségkirálynő-választás első botránya 
        akkor tört ki, amikor a nyugaton megjelenő Lui című, kulturálisnak éppen 
        nem nevezhető lap közölte a helyezést elért magyar hajadonok fotóit. A 
        lányokon nem volt ruha, feltárulkozott a meztelen igazság. A képek címe 
        csak annyi volt: Elvtársnők a vörös Budapestről. Minderről bárki meggyőzödhet, 
        aki beül a mozi nézőterére, és megtekinti a Szépleányok című új magyar 
        filmet. Láthatjuk a Luit, és láthatjuk a lányokat." "...amit szeretett 
        volna, az mégsem volt veszélytelen, hiszen maga az egész szépségverseny 
        is azonnal a sajtó kereszttüzébe került. További nehézségnek ígérkezett, 
        hogy miként reagál majd a "szocialista közvélemény" arra az 
        önmagában is kényes kérdésre, hogy Pauer műtermében az utolsó lepelnek 
        is le kellett hullnia a lányok testéről. A pályázók többsége ugyanis nem 
        volt professzionista modell, egyik-másik vidéken élő jelölt pedig nagyon 
        tapasztalatlan, a gyermekkorát alig maga mögött hagyó teenagernek számíthatott 
        még. Így például a szépségkirálynői címet elnyert Molnár Csilla is, akinek 
        az idegei fel is morzsolódtak az országossá kavarodó vitákban. Ki tudja, 
        mi volt a közvetlen oka annak, hogy a dicsőség bekasszírozása helyett 
        inkább a halálba menekült? Amikor Pauer a héjszobrot készítette róla, 
        még Pauer "elkészítette 
        Magyarország Szépe szobrát, ami úgy magaslik ki az egész szépségkirálynő 
        választás eseményeinek mocsarából, mint az érinthetetlen szépség maga. 
        A szépségkirálynő, Molnár Csilla halálával a szobor önmagán túlmutató 
        értelmet kapott (s egyben igazi, bár „rejtett” pszeudo szoborrá vált, 
        leleplezve azt a zavaros, korrupt, álszent, esendő, feladatához felnőni 
        nem tudó „valóságot”, amely a lány halálához vezetett). Ekkor tűnt igazán 
        szembe, hogy Csilla halála jelen van a róla még életben készült szoborban. 
        A szobor ugyanis kifejezetten síremlék benyomását kelti, s mint ilyen, 
        szimbólumává vált annak, hogy itt és most, e szépségkirálynő választáson 
        a Szépség egész egyszerűen meghalt."  | 
  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|  
       
  | 
  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
 
      
  | 
  ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| <<<vissza a Művészet főoldalra | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||