Kajári Gyula (Ősi, 1926. december 28. - Hódmezővásárhely,
1995. május 8.) grafikus, festőművész. 1935-ben a veszprémi Állami Gyermekmenhelyre
került. 1941-től a Herendi Porcelángyárban vésnöktanonc. A Képzőművészeti
Főiskolát 1953-ban, Ék Sándor és Konecsni György tanítványaként fejezte
be, majd Hódmezővásárhelyen telepedett le, ahol egy ideig a majolikagyár
művészeti irányítója. Gyakran, hosszabb ideig tartózkodott Veszprém megyében,
elsősorban Sümegen. 1979 után Vásárhely és Sümeg között megosztva élt,
dolgozott haláláig. Közben rövid ideig Tapolcán biztosítottak számára
élet- és munkalehetőségeket. Drámai hatású, tömören szerkesztett szén-
és krétarajzai rendszeresen szerepeltek hazai és külföldi kiállításokon.
1975-ben Munkácsy-díjat kapott. Balatonakaliban nyugszik. Szülőfalujában
1996-tól tábla őrzi emlékét.
(Forrás: Veszprém Megyei Életrajzi Lexikon)
"...Kajári észreveszi a konszolidált idők veszélyét
is, azt, hogy a boldogság is szakadékot jelenthet. Ezt a tragédiát elemzi
az öngyilkosságot válaszótó magyar szépségkirálynőről, a tizenhét éves
Molnár Csilla Andreáról rajzolt ciklusában. Azt, hogy a szépség is lehet
csapda."
(Forrás: Kajári Gyula élete és munkássága)

KAJÁRI GYULA LEVELEI
Baráti emlékezés a művészre
(részletek az Új Horizont 1996/VII/IX. számában
megjelent cikkből)
>"Már
1968-as veszprémi kiállítása is előrevetítette: Kajári Gyula nagy formátumú
alkotó. Személyesen a nyolcvanas évek legelejétől ismertem. A readingi
fegyház balladája címmel készített egy drámai sorozatot. Ennek a művészi
fotóit vittem el hozzá Sümegre. A puszta érdeklődés láthatóan meglepte
s talán, bár titkolta, meg is hatotta.... Velem is megtette a ritka kivételt,
rokonszenvébe s az évek múlásával barátságába fogadott. Ritkábban a hívására,
legtöbbször a magam kedvéből toppantam be sümegi műtermébe. Ez a kis,
ablakok megvilágította lak ott húzódott meg a gimnázium oldalában, Simon
István gesztenyefái alatt. Puritán, laboratórium-tiszta, rendben álló,
szívmeleg műterem volt. Félbehagyott munkát soha nem láttam a rajztábláján.
Íróasztaln sarkos elrendezésben ceruzái, levelezése, papírjai...."
"....Másfél évtized alatt számos levelet kaptam tőle. Rajzceruzával
írott, jellegzetes szálkás betűkkel telerótt, gondolatgazdag írásokat."
...."Rendszerint azonnal válaszoltam is, mert a rendtől jottányi
kilengést sem tűrt el. Hirdette, hivatkozva Nietzschére, hogy a legotrombább
mulasztás válasz nélkül hagyni bármilyen megkeresést! Sokaknak lehetne
ez tanulság! Leveleiből számomra kirajzolódott az a lelkivilág, az a kemény,
nyakas tartás, ami forrása, pillére lett az emberi dráma és szépségeszmény
mélyfekete fölvázolásának."
...."Égett a közügyekért. Ezért dolgozta föl a magyar szépségkirálynő,
Molnár Csilla drámájából is a valamennyiőnk számára intő tanulságot.
A temetést követő napokban arra kért, vigyem el őt Kaposvárra, mert még
egyszer oda akar állni a sír mellé. Még friss volt a virágkoszorú-rengeteg...."
...."A balatonakali temető egy szép pontján helyezték örök nyugalomra
tavaly május 12-én. A vásárhelyi sík világ helyett innen most már a tó
elfutó távlatait látja mindörökre. Életművével pedig 'koporsóból kitör
és eget kér!' Nekem írt leveleinek alábbi néhány szemelvénye talán másoknak
sem érdektelen.
Albrecht Sándor
>1986.
július 23.: "Az Erzsébet királyné
nagy lélek volt, a dráma ott vibrál körülötte.... érezni lehet a belőle
sugárzó mélységet. Ami pedig a veszprémi Erzsébet-szobrot illeti, örülök,
hogy előkerült és majd egyszer újra állni fog. Gyerekkoromban sokszor
megbámultam, amikor ott mentem el mellette.... A Molnár Csilla révén néztem
bele az Ő életébe és ma már tudom, ez az asszony nagy lélek volt. ....a
nyirádi portréról ezért beszéltem olyan nagy lelkesedéssel, mert lényegében
ez volt mögötte. Csak úgy mellékesen jegyzem meg, hogy pl. a Csillára
már egy esztendei munkát áldoztam az életemből.... egyáltalán nem sajnálom
ezt az időt."
1990. szeptember 19.: "....a Molnár
Csilla témája szakmai áttörést hozott. MInden tétovázás eltűnt és csak
a kifejezés volt a lényeg, a cél."
1991. január 9.: "A múltkor sokat
meditáltunk azon, amikor itt járt nálam, hogy a rajzaimon miért fordulnak
elő olyan nagy számban az idézetek, az ajánlások. Ez nem új dolog a Nap
alatt. A kínai és japán művészetben ez általános szokás, hagyomány volt.
Az európai művészetben a középkorban szintén. Mindezt a hit ereje sugallta.
Az írás és afestmény összhangban volt! ....Rájöttem, az írás híd a néző
és a rajzom között, így jobban megértik. Ráadásul az embereket ez is nagyon
érdekli."
1991. július 31.: "A magyarok a szépségkirálynő,
Molnár Csilla halálából semmit nem tanultak...."

Kajári Gyula: Molnár Csilla emlékére
V.
|