PAUER |
Szőke
Annamária {részlet} 1985 márciusában már
javában folytak a női modellekről vett gipsz testminta-készítés előkészületei,
amikor Pauer értesült a szocializmus időszakában első ízben megrendezett
magyarországi szépségkirálynő-választás meghirdetéséről, ami - nem kis
mértékben a "királynő" és a "választás"
szavak adott politikai helyzetben szokatlan hangoztatásának hatására -
terveinek megváltoztatásához vezetett. A Vera Ikonika témát félretéve,
elhatározta, hogy egy Szépségakció keretében az egész eseményt a szobrászat
eszközeivel végigdokumentálja. Ennek a technikája a továbbiakban is a
gipszmintavétel maradt, amely mint a valóság dokumentálásának egyik módja
a Maya alakja köré szerveződő pszeudoelőadásokhoz készült szövegekben
is szerepelt. Pauer tehát a saját műveivel összefüggésben kitalált műfajt,
a dokumentakciót vagy "folyamatdokumentációt" egy társadalmi
esemény leképezésére kívánta alkalmazni. A szépségkirálynő-választás minden
fázisát - az előselejtezőktől kezdve az elődöntőkön át a végső szavazásig
- végigkövetve gipszmintákat készült venni a nyertes szépségekről, és
az akció végén bronzba önteni a szépségkirálynő alakját. Eljárását később
dokumentarista szobrászatnak nevezte, amely nem csupán az egyes, konkrét
alakokról, a kézzelfogható szépségekről adott volna hű képet, hanem -
a Pszeudo elveinek A szépségminták készítésének receptjét Pauer már a Maya-szoborhoz írt Receptleírásban megfogalmazta, és kis módosítással ezt követte a Szépségakcióban is: "Vegyen egy gyönyörű nőt, vetkőztesse meztelenre, állítsa talapzatra - olvashatjuk a szövegben -, majd borítsa fehér selyemfátyolba. Simítsa testére vizes, tiszta tenyérrel a tapadó selymet és örökítse meg az árnyakat..." A kétdimenziós leplet eredményező fényárnyék-lenyomatok helyett azonban Pauer háromdimenziós gipszmintákat készített a szépségekről, s ezzel a szobrászat hagyományos, realista naturalista technikájához tért vissza, amely a testfelszín aprólékos, adott esetben a szépséggel éppen ellentétes hatású visszaadását is lehetővé teszi. "A szépség és az emberi test mindig is a szobrászat központi problémája volt - mondta 1987-ben. - Ezzel az akcióval dokumentáltam az adott társadalmi eseményt, egyúttal a szobrászat nyelvén megfogalmaztam róla a véleményemet. Tizenöt meztelen modellről vettem gipszmintát, amelyek így egészen a pórusokig pontos információt adnak az élő testről." Az élő emberi test Pauer művészetében a Pszeudóval összefüggésben az 1970-es Pszeudo terhességmegszakítás című akcióval jelent meg, ez volt a témája a valóságkutatás vonatkozásában a pathosformeleknek is, és a nyolcvanas évek elején Metamorfózis című akciójában a valóságkutatást mintegy az emberi bőr mögött is folytatta. A test látható és leképezhető felülete, valamint az emberi belső közötti ellenmondásokra Pauer még 1994-ben is utalt egy interjúban: "Az ember érzékszervei a dolgok felületének a rétegét észlelik, és ebből következtet arra, hogy milyen lehet az egész. De már az első mozdulatnál kiderül, hogy semmi sem olyan, mint amilyennek látom. Ha a bőrömet megkarcolom, vér serken ki belőle, tehát akkor mögötte valamilyen piros van, és ezt a pirosat én nem láttam korábban. Folyamatos epidermiszt látok, ami eltakarja, hogy milyen is valójában belül. Amit észlelek, az a természet mutatványa." Ezeknek a gondolatoknak a Szépségakcióra való vonatkoztatásakor a szépség fogalmának egyik hagyományos megközelítéséhez jutunk el: a külső, testi szépség és a belső szépség összefüggésének kérdéséhez, amely a szépségminták esetében sem hagyható figyelmen kívül, jóllehet nem a Szépségakció kiinduló eszméjéhez, inkább az elkészült minták utóéletéhez tartozik. Ahogy a Villányi Pszeudo Reliefnél a természetes sziklafal és a képe közötti hasonlóság, úgy a lenyomattal megörökített és ekképp tartóssá tett szépség másolata, valamint az eredeti, mulandó, valóságos epidermisz közötti hasonlóság is az idő múlásával egyre nagyobb lesz. De nem csupán az eredeti modell szépsége tűnik el lassan, hanem az azt másolatban őrző gipsz is pusztul, és így a mű - a Szépségakció - a mulandóságról is szól. A Szépségakció megvalósulása Akciója véghezvitelének Pauer komoly apparátussal kezdett neki, ügynököt alkalmazott, munkatársakat foglalkoztatott,12 műtermét minden körülményre tekintettel rendezte be, a gipszöntés technikájának egyes fázisait átgondolva hatékony munkamódszert dolgozott ki, s a felkért modellekkel szerződéseket kötött. Művészvállalkozóként lépett fel, remélte, hogy nemcsak díszlettervezőként, hanem szobrászként is legálisan működhet; a szépségkirálynő-választás akkori társadalmi jelentősége egy újfajta társadalmi- vagy közösségi szobrászat lehetőségét vetette fel. Az akció megkövetelte a kiterjedt és összehangolt munkát, egy stáb vagy műhely működtetését. "A testről lenyomatot venni, és annak segítségével szobrot készíteni nem újdonság. Sok évszázados vagy évezredes módszer, tanítják is. Én csak technikailag tökéletesítettem. Ezzel elértem, hogy a mintalevétel módja sokkal kényelmesebb. Olyan, mint a kozmetikai szalonban a maszk. Az előre bekrémezett bőrre egy tojáshéj vékonyságú gipszes gézréteg kerül fel. Csapat dolgozik, hogy minél gyorsabban menjen az egész, minél kevésbé gyötörjük meg a modellt." A szépségkirálynő megválasztása
előtt körülbelül 8-10 gipszmintával készült el, és az 1985. október 15-én
lezajlott döntő után kérte fel a nyertes Molnár Csilla Andreát, az udvarhölgyeket,
Kruppa Juditot és Füstös Veronikát, valamint a Fotex díját elnyert Kalmár
Zitát modellnek. A díjkiosztási ünnepségen elhangzott, hogy Pauer Gyula
szobrászművész szobrot készít az első három helyezettről. Ezzel egyértelművé
vált, hogy Pauer akciója nem maradt meg a kívülálló dokumentálás szintjén,
hanem része lett a társadalmi rituálénak, sőt bizonyos értelemben az események
folyamatát is alakította. A pszeudoelőadásokban a dokumentálás mint akció
szintén alakította a színpadi valóság működését, a Szépségakció azonban
nem egy színpad keretében zajlott, épp ezért nem is válhatott önmagában
lezárt (pszeudo) képpé, amely olyan mint a valóság, de mégsem az. A műterem nyilvánossá
tétele Pauer számára azzal a következménnyel járt, hogy a szépségminták
készítésének elkerülhetetlenül kényelmetlen vagy kétértelmű pillanatai
az ilyen technikai eljárásokról korábban soha nem tájékoztató sajtó, valamint
a közbeszéd témája lettek, és az akció koncepciója, dokumentarista-művészeti
tartalma háttérbe szorult az erotikus pózok, a szobrász és a modell viszonyának
kulisszatitkai, valamint az események előre nem látható tragikus kimenetele
következtében elszabaduló vádaskodások és bűnbakkeresés mellett. A Szépségakció és a nyilvánosság Jóllehet Pauer eredeti célja, a bronzszobor megvalósult, az odáig vezető úton a szépségakció következetes művészeti, dokumentarista jellege nem tudott érvényesülni. A történtek utólagos értékelése ambivalens maradt. 1991-ben a budapesti Kossuth Klubban, a Pauer ötvenedik születésnapja alkalmából megrendezett esten tartott előadásában Körner Éva így fogalmazott: a "Szépségkirálynő" szoborakcióról "bizonyára sokat tudnak az ügy körül kavarodott botrányok révén. A maga primitív eszközeivel pitiánerül amerikanizálódni akaró magyar biznisz- és reklámipar konfliktusainak prügelknábéja a szobrász lett, de igazi áldozata a lány, akit öngyilkosságba kergettek a meghurcoltatások. De Pauert a szobrászszakma is elmarasztalta, mondván, hogy feladva avantgárd magatartását, visszatért az akadémikus szobrászathoz. A minimal-manipulált kultuszhoz képest egy hagyományos női akt!" Pauer maga is keserűen emlékezett vissza akciójára és fogadtatására: "Utolért a szépségkirálynővel kapcsolatos botrány, ahol a korabeli kulturális politika, a közízlés formálói és az intézményesített prüdéria úgy ítélték meg egész tevékenységemet, hogy szatír vagyok." "Lettem is szatír, és hadd ne mondjam el, hogy még mi. [Sikerült magamra haragítanom a közvéleményt, és a szakma is elfordult tőlem.] ...kiderült, absztraktot már szabad csinálni, de aktot még nem. Kitöröltek." Hosszabb tanulmányt
igényelne annak elemzése, hogy mi vezetett a Körner Éva által a Pszeudo
egyik alakváltozatának nevezett Szépségakció kedvezőtlen fogadtatásához,
illetve ahhoz, hogy mind a "szakma", mind pedig Pauer maga is
egyéni oeuvre-jén belül sikerületlennek tekintette a végeredményt. Amennyiben
a Szépségakció eredeti, művészeti koncepciója logikusan következett a
Pszeudo illuzionista, dokumentarista és leleplező programjából, akkor
a megvalósulás torzulásait érdemes visszavezetni nem csupán az akció szűkebb
kontextusára, vagyis a szépségkirálynő- választás körülményeire, hanem
azokra a változásokra is, amelyek az avantgárd vagy underground, avagy
a hivatalos politikai és művészeti ideológiákkal szembenálló művészet
státusában mentek végbe a nyolcvanas évek közepén. Ezen változások fontosabb
aspektusainak a feltérképezése az elmúlt évtizedekben indult meg. Ezek
alapján elmondható, hogy a nyolcvanas években lezajlott művészeti rendszerváltás
időszakában nagy vonalakban felrajzolható utakat vagy modelleket tekintve,
amelyekkel az egyes művészeknek a megváltozott kulturális és gazdasági
helyzetre adott válaszai leírhatók, Pauer útja részben egyéninek nevezhető.
Egyéni utat járt be bizonyos értelemben már a hetvenes években is, mint
ezt a hetvenes évek tendenciáit bemutató kiállítássorozat Egyéni utak
című kiállításán való részvétele is bizonyítja. Ezen a Maya szobrot állították
ki, amelynek révén Pauer öntörvényű világot, egyéni mitológiát teremtett
saját maga és művészete számára. A Maya-élmény motiválta részben a Szépségakciót
is, ahol a műterem mint zárt színpad funkcionált, felidézve valamit a
régi szobrászműhelyek intimitásából, teatralitásából és professzionalizmusából
is. A vállalkozás akciónak nevezése arra is utal, hogy a munka mint életforma
és esemény némileg megőrizte a Maya köré szerveződő tevékenység rituális
jellegét. Ez azonban nem volt összeegyeztethető azzal a szélesebb körű
és ellenőrizhetetlenebb társadalmi rituáléval, amely a munka vagy mű tárgyát,
a szépségkirálynő-választást a műterem falain kívül övezte. Az események
tőle független alakulásának hatására a művész eredetileg eltervezett kívülálló,
dokumentáló pozíciója megváltozott, és maga is szereplővé vált egy olyan
média-színjátékban, amelynek az alternatív művészet számára hasznosítható
működésével kapcsolatban abban az időben még nem volt kialakult gyakorlat.
Megoldásként - egy Pauertől vett metaforával élve - talán az kínálkozott
volna, hogy ha magára is, mint a valóság egy elemére, leplet tudott volna
teríteni, a maga szerepére, mint A szobrászéra, kívülállóként tekinteni,
s azt egyfajta pathosformelként előadva "pszeudósítani". ... A meztelen szépség A szépségkirálynő-választás körüli botrányok elcsendesülése után a Szépségakció más értelmezést kapott, művészettörténészek - elsősorban Körner Éva - kezdték a szépségminták és a Pszeudo összefüggését hangsúlyozni, illetve a testminták tömeges készülésében és látványában valami mást is meglátni. Körner 1991-ben írt értelmezésében a szépségkirálynőről készült, a Magyarország szépe 1985 címet kapó szobor úgy jelenik meg, mint amely végül is megőrzött valamit az akció dokumentarista jellegéből: "kontrasztja volt ez a szobor a sok lepelbe burkolt Mayának is. Holott a PSZEUDO egy újabb kalandjáról volt szó. A szépségkirálynő révén magáról a szépség fogalmáról feltehető kérdésekről. [...] Ábrázolja, rögzíti azt a testet, amelyben mintegy megjelenik a szépség mai szociológiája. [...] Héjplasztika ez, s a szélek nem is illeszkednek, mintegy hangsúlyozva a szobor lényeges tartalmát; ha az élő test, a szépségkirálynőség mulandó pillanatát a szobor tartós létébe emelte is, ez a szobor a szépség eszményének efemerségéről, lebbenékenységéről és kérdésességéről szól." Hozzá lehetne még tenni, hogy Molnár Csilla halálával a szobor önmagán túlmutató értelmet is kapott. Ekkor tűnt fel igazán, hogy a lányról még életben készült szobor síremlék benyomását kelti, s mint ilyen, szimbólumává vált annak, hogy e szépségkirálynő-választáson a Szépség meghalt. |
vissza a "Könyvek" menübe... |