Szőke
Annamária
SZÉPSÉGMINTÁK, HÉJPLASZTIKÁK ÉS FOTÓSZOBROK
{részlet}
A Szépségakció terve
Általános problémaként tehát kezdetben az foglalkoztatta,
hogy miként tudna emberi testeket a lepellel kapcsolatba hozni, és a hasonló
felépítésű, kétrétegű Maya szobor nőiségétől is befolyásolva ezt a témát
1984-ben egy úgynevezett Vera Ikonika-szoborban szándékozta feldolgozni,
vagyis - a valódi képmás, a vera icon és az ebből a szóösszetételből származtatott
Veronika kendője ikonográfiai motívumának szójátékszerű és tematikai összevonásával
- egy női alak megformálásán gondolkodott.
1985 márciusában már
javában folytak a női modellekről vett gipsz testminta-készítés előkészületei,
amikor Pauer értesült a szocializmus időszakában első ízben megrendezett
magyarországi szépségkirálynő-választás meghirdetéséről, ami - nem kis
mértékben a "királynő" és a "választás"
szavak adott politikai helyzetben szokatlan hangoztatásának hatására -
terveinek megváltoztatásához vezetett. A Vera Ikonika témát félretéve,
elhatározta, hogy egy Szépségakció keretében az egész eseményt a szobrászat
eszközeivel végigdokumentálja. Ennek a technikája a továbbiakban is a
gipszmintavétel maradt, amely mint a valóság dokumentálásának egyik módja
a Maya alakja köré szerveződő pszeudoelőadásokhoz készült szövegekben
is szerepelt. Pauer tehát a saját műveivel összefüggésben kitalált műfajt,
a dokumentakciót vagy "folyamatdokumentációt" egy társadalmi
esemény leképezésére kívánta alkalmazni. A szépségkirálynő-választás minden
fázisát - az előselejtezőktől kezdve az elődöntőkön át a végső szavazásig
- végigkövetve gipszmintákat készült venni a nyertes szépségekről, és
az akció végén bronzba önteni a szépségkirálynő alakját. Eljárását később
dokumentarista szobrászatnak nevezte, amely nem csupán az egyes, konkrét
alakokról, a kézzelfogható szépségekről adott volna hű képet, hanem -
a Pszeudo elveinek
megfelelően - a korabeli társadalmi valóságról is. A valóság lenyomatok
a képzőművészet eszközeivel felvett, szociológiai látleletként funkcionáltak
volna: "Egyedülálló volt, hogy királynőt választunk szocialista államban.
Ezt a társadalmi eseményt meg kellett örökíteni. A testüket. Hiszen ez
minta. Ez a szép nálunk, ez az 1985-ös ízlés dokumentuma" - nyilatkozta
Pauer 1992-ben.
A
szépségminták készítésének receptjét Pauer már a Maya-szoborhoz írt Receptleírásban
megfogalmazta, és kis módosítással ezt követte a Szépségakcióban is: "Vegyen
egy gyönyörű nőt, vetkőztesse meztelenre, állítsa talapzatra - olvashatjuk
a szövegben -, majd borítsa fehér selyemfátyolba. Simítsa testére vizes,
tiszta tenyérrel a tapadó selymet és örökítse meg az árnyakat..."
A kétdimenziós leplet eredményező fényárnyék-lenyomatok helyett azonban
Pauer háromdimenziós gipszmintákat készített a szépségekről, s ezzel a
szobrászat hagyományos, realista naturalista technikájához tért vissza,
amely a testfelszín aprólékos, adott esetben a szépséggel éppen ellentétes
hatású visszaadását is lehetővé teszi. "A szépség és az emberi test
mindig is a szobrászat központi problémája volt - mondta 1987-ben. - Ezzel
az akcióval dokumentáltam az adott társadalmi eseményt, egyúttal a szobrászat
nyelvén megfogalmaztam róla a véleményemet. Tizenöt meztelen modellről
vettem gipszmintát, amelyek így egészen a pórusokig pontos információt
adnak az élő testről."
Az
élő emberi test Pauer művészetében a Pszeudóval összefüggésben az 1970-es
Pszeudo terhességmegszakítás című akcióval jelent meg, ez volt a témája
a valóságkutatás vonatkozásában a pathosformeleknek is, és a nyolcvanas
évek elején Metamorfózis című akciójában a valóságkutatást mintegy az
emberi bőr mögött is folytatta. A test látható és leképezhető felülete,
valamint az emberi belső közötti ellenmondásokra Pauer még 1994-ben is
utalt egy interjúban: "Az ember érzékszervei a dolgok felületének
a rétegét észlelik, és ebből következtet arra, hogy milyen lehet az egész.
De már az első mozdulatnál kiderül, hogy semmi sem olyan, mint amilyennek
látom. Ha a bőrömet megkarcolom, vér serken ki belőle, tehát akkor mögötte
valamilyen piros van, és ezt a pirosat én nem láttam korábban. Folyamatos
epidermiszt látok, ami eltakarja, hogy milyen is valójában belül. Amit
észlelek, az a természet mutatványa." Ezeknek a gondolatoknak a Szépségakcióra
való vonatkoztatásakor a szépség fogalmának egyik hagyományos megközelítéséhez
jutunk el: a külső, testi szépség és a belső szépség összefüggésének kérdéséhez,
amely a szépségminták esetében sem hagyható figyelmen kívül, jóllehet
nem a Szépségakció kiinduló eszméjéhez, inkább az elkészült minták utóéletéhez
tartozik. Ahogy a Villányi Pszeudo Reliefnél a természetes sziklafal és
a képe közötti hasonlóság, úgy a lenyomattal megörökített és ekképp tartóssá
tett szépség másolata, valamint az eredeti, mulandó, valóságos epidermisz
közötti hasonlóság is az idő múlásával egyre nagyobb lesz. De nem csupán
az eredeti modell szépsége tűnik el lassan, hanem az azt másolatban őrző
gipsz is pusztul, és így a mű - a Szépségakció - a mulandóságról is szól.
A Szépségakció megvalósulása
Akciója
véghezvitelének Pauer komoly apparátussal kezdett neki, ügynököt alkalmazott,
munkatársakat foglalkoztatott,12 műtermét minden körülményre tekintettel
rendezte be, a gipszöntés technikájának egyes fázisait átgondolva hatékony
munkamódszert dolgozott ki, s a felkért modellekkel szerződéseket kötött.
Művészvállalkozóként lépett fel, remélte, hogy nemcsak díszlettervezőként,
hanem szobrászként is legálisan működhet; a szépségkirálynő-választás
akkori társadalmi jelentősége egy újfajta társadalmi- vagy közösségi szobrászat
lehetőségét vetette fel. Az akció megkövetelte a kiterjedt és összehangolt
munkát, egy stáb vagy műhely működtetését. "A testről lenyomatot
venni, és annak segítségével szobrot készíteni nem újdonság. Sok évszázados
vagy évezredes módszer, tanítják is. Én csak technikailag tökéletesítettem.
Ezzel elértem, hogy a mintalevétel módja sokkal kényelmesebb. Olyan, mint
a kozmetikai szalonban a maszk. Az előre bekrémezett bőrre egy tojáshéj
vékonyságú gipszes gézréteg kerül fel. Csapat dolgozik, hogy minél gyorsabban
menjen az egész, minél kevésbé gyötörjük meg a modellt."
A szépségkirálynő megválasztása
előtt körülbelül 8-10 gipszmintával készült el, és az 1985. október 15-én
lezajlott döntő után kérte fel a nyertes Molnár Csilla Andreát, az udvarhölgyeket,
Kruppa Juditot és Füstös Veronikát, valamint a Fotex díját elnyert Kalmár
Zitát modellnek. A díjkiosztási ünnepségen elhangzott, hogy Pauer Gyula
szobrászművész szobrot készít az első három helyezettről. Ezzel egyértelművé
vált, hogy Pauer akciója nem maradt meg a kívülálló dokumentálás szintjén,
hanem része lett a társadalmi rituálénak, sőt bizonyos értelemben az események
folyamatát is alakította. A pszeudoelőadásokban a dokumentálás mint akció
szintén alakította a színpadi valóság működését, a Szépségakció azonban
nem egy színpad keretében zajlott, épp ezért nem is válhatott önmagában
lezárt (pszeudo) képpé, amely olyan mint a valóság, de mégsem az.
A szépségkirálynő-választást a média figyelme kísérte, és a döntő után
Pauer akciója is reflektorfénybe került. Mindaddig a gipszmintavétel a
műterem zárt falai mögött folyt, ekkor azonban többen is bejutottak a
kulisszák mögé. Mindez azonban nem az avantgárd művészeti szubkultúra
keretein kívüli, arról tudomást alig vevő, tágabb nyilvánosság eléréséhez
vezetett, hanem ahhoz, hogy Pauer akciója részévé vált a szépségkirálynő-választás
körüli botrányoknak, és ez megítélését, valamint további sorsát, kimenetelét
is meghatározta.
Először
a Magyar Média fotózási engedélyével érkező Fenyő János és stábja kapott
bebocsátást a műterembe, a feltétel mindössze annyi volt, hogy a fotózáshoz
kérjenek engedélyt a szobrásznak meztelenül modellt álló, ám a verseny
szabályai szerint az aktfotózástól tartózkodni kényszerülő nyertesektől.
Bacsó Béla ekkor készített fotói a Lui Deutschland férfimagazin 1986.
januári számában Macht euch frei, Genossinnen! (Szabadítsátok fel magatokat
elvtársnők!) címmel egy képriportban jelentek meg, és mivel részben áthágták
a szabályokat, nagy felháborodást keltettek, jóllehet a szépségkirálynőről
csupán a róla vett lenyomatról készített színes fényképek jelentek meg.
Ugyanekkor Hartai László és Dér András a szépségkirálynő- választást feldolgozó
dokumentumfilmjük forgatásának keretében szintén a műteremben tartózkodtak
és rögzítették az egyik szobor készítését. 1985 decemberében Pesti Erika,
az egyik elődöntő nyertese állt modellt, s erről Zétényi Tibor tudósított
a Magyar Ifjúságban (Szép lány a gipszben), alapos leírást adva a gipszöntés
egyes fázisairól.
A műterem nyilvánossá
tétele Pauer számára azzal a következménnyel járt, hogy a szépségminták
készítésének elkerülhetetlenül kényelmetlen vagy kétértelmű pillanatai
az ilyen technikai eljárásokról korábban soha nem tájékoztató sajtó, valamint
a közbeszéd témája lettek, és az akció koncepciója, dokumentarista-művészeti
tartalma háttérbe szorult az erotikus pózok, a szobrász és a modell viszonyának
kulisszatitkai, valamint az események előre nem látható tragikus kimenetele
következtében elszabaduló vádaskodások és bűnbakkeresés mellett.
1986 júliusában Molnár Csilla Andrea öngyilkos lett, s ez a történések
új értelmezéséhez, valamint az egész szépségkirálynőválasztással kapcsolatos
anomáliák újabb szempontú feldolgozásához vezetett. A Hartai-Dér rendezőpáros
ekkor határozta el, hogy BBS produkcióban befejezik a korábban elkezdett
filmjüket, amelyet 1987 májusában mutattak be a Magyar Filmszemlén, és
amelyben Pauer is szerepelt: "Rögzíteni kellett, hogyan és miért
készül ez a gipszöntvény, hiszen nem egy obszcén rituálé szemlélői voltunk,
hanem egy leendő műalkotás elkészültének avatatlan megfigyelői. Ha egy
újságban megjelenhetett a döntőt követő napokban, hogy megválasztottuk
a királynőt, a »kárpát-medencei géniusz testi mását, akkor igenis el kell
menni oda, ahol a géniusz testi mását megörökítik az örökkévalóságnak"
- nyilatkozták a rendezők. A film végső változatában Pauer - a rendezőkhöz
hasonlóan, kívülálló, dokumentáló attitűdjét feladva - egy utólag beállított
jelenetet játszott el, amelyben egy modellel tárgyalt. A szépségeket megörökítő
szobrász témája Friderikusz Sándor Isten, óvd a királynőt! című könyvében
is megjelent, aki könyvét még Molnár Csilla halála előtt kezdte el írni.
Pauer mind a könyvben, mind a filmben megemlítette, hogy a szépségkirálynő
szobra a Magyar Nemzeti Galériába is kerülhetne, ami valóban be is következett,
mivel a Friderikusz által felkeresett Bereczky Lóránd, a galéria igazgatója
nem zárkózott el a vásárlástól. A szépségkirálynőről készült gipszlenyomat
alapján Pauertől először Erick Peterman, német filmrendező rendelt meg
egy műgyanta szobrot, amelynek két bronzváltozata később Roisz László
támogatásával készült el, s ebből az egyiket 1988-ban az MNG megvásárolta.
A Szépségakció és
a nyilvánosság
Jóllehet Pauer eredeti
célja, a bronzszobor megvalósult, az odáig vezető úton a szépségakció
következetes művészeti, dokumentarista jellege nem tudott érvényesülni.
A történtek utólagos értékelése ambivalens maradt. 1991-ben a budapesti
Kossuth Klubban, a Pauer ötvenedik születésnapja alkalmából megrendezett
esten tartott előadásában Körner Éva így fogalmazott: a "Szépségkirálynő"
szoborakcióról "bizonyára sokat tudnak az ügy körül kavarodott botrányok
révén. A maga primitív eszközeivel pitiánerül amerikanizálódni akaró magyar
biznisz- és reklámipar konfliktusainak prügelknábéja a szobrász lett,
de igazi áldozata a lány, akit öngyilkosságba kergettek a meghurcoltatások.
De Pauert a szobrászszakma is elmarasztalta, mondván, hogy feladva avantgárd
magatartását, visszatért az akadémikus szobrászathoz. A minimal-manipulált
kultuszhoz képest egy hagyományos női akt!" Pauer maga is keserűen
emlékezett vissza akciójára és fogadtatására: "Utolért a szépségkirálynővel
kapcsolatos botrány, ahol a korabeli kulturális politika, a közízlés formálói
és az intézményesített prüdéria úgy ítélték meg egész tevékenységemet,
hogy szatír vagyok." "Lettem is szatír, és hadd ne mondjam el,
hogy még mi. [Sikerült magamra haragítanom a közvéleményt, és a szakma
is elfordult tőlem.] ...kiderült, absztraktot már szabad csinálni, de
aktot még nem. Kitöröltek."
Hosszabb tanulmányt
igényelne annak elemzése, hogy mi vezetett a Körner Éva által a Pszeudo
egyik alakváltozatának nevezett Szépségakció kedvezőtlen fogadtatásához,
illetve ahhoz, hogy mind a "szakma", mind pedig Pauer maga is
egyéni oeuvre-jén belül sikerületlennek tekintette a végeredményt. Amennyiben
a Szépségakció eredeti, művészeti koncepciója logikusan következett a
Pszeudo illuzionista, dokumentarista és leleplező programjából, akkor
a megvalósulás torzulásait érdemes visszavezetni nem csupán az akció szűkebb
kontextusára, vagyis a szépségkirálynő- választás körülményeire, hanem
azokra a változásokra is, amelyek az avantgárd vagy underground, avagy
a hivatalos politikai és művészeti ideológiákkal szembenálló művészet
státusában mentek végbe a nyolcvanas évek közepén. Ezen változások fontosabb
aspektusainak a feltérképezése az elmúlt évtizedekben indult meg. Ezek
alapján elmondható, hogy a nyolcvanas években lezajlott művészeti rendszerváltás
időszakában nagy vonalakban felrajzolható utakat vagy modelleket tekintve,
amelyekkel az egyes művészeknek a megváltozott kulturális és gazdasági
helyzetre adott válaszai leírhatók, Pauer útja részben egyéninek nevezhető.
Egyéni utat járt be bizonyos értelemben már a hetvenes években is, mint
ezt a hetvenes évek tendenciáit bemutató kiállítássorozat Egyéni utak
című kiállításán való részvétele is bizonyítja. Ezen a Maya szobrot állították
ki, amelynek révén Pauer öntörvényű világot, egyéni mitológiát teremtett
saját maga és művészete számára. A Maya-élmény motiválta részben a Szépségakciót
is, ahol a műterem mint zárt színpad funkcionált, felidézve valamit a
régi szobrászműhelyek intimitásából, teatralitásából és professzionalizmusából
is. A vállalkozás akciónak nevezése arra is utal, hogy a munka mint életforma
és esemény némileg megőrizte a Maya köré szerveződő tevékenység rituális
jellegét. Ez azonban nem volt összeegyeztethető azzal a szélesebb körű
és ellenőrizhetetlenebb társadalmi rituáléval, amely a munka vagy mű tárgyát,
a szépségkirálynő-választást a műterem falain kívül övezte. Az események
tőle független alakulásának hatására a művész eredetileg eltervezett kívülálló,
dokumentáló pozíciója megváltozott, és maga is szereplővé vált egy olyan
média-színjátékban, amelynek az alternatív művészet számára hasznosítható
működésével kapcsolatban abban az időben még nem volt kialakult gyakorlat.
Megoldásként - egy Pauertől vett metaforával élve - talán az kínálkozott
volna, hogy ha magára is, mint a valóság egy elemére, leplet tudott volna
teríteni, a maga szerepére, mint A szobrászéra, kívülállóként tekinteni,
s azt egyfajta pathosformelként előadva "pszeudósítani".
Az események társadalmi színpada azonban túl nagynak és áttekinthetetlenebbnek
bizonyult ahhoz, mintsem hogy akciója során Pauer annak minden elemét
kontrollálhatta volna. Inkább arra törekedett, hogy a széles körű társadalmi
érdeklődést saját akciója megismertetése és elismertetése céljából aknázza
ki. "Ha az ember világot gyújt, nem azért teszi, hogy a fényt eltakarja"
- nyilatkozta az eseményekkel kapcsolatban 1992-ben. Forgács Éva megfogalmazása
szerint az avantgárd művészek számára a hatvanas és hetvenes években a
"sikert a mű ténylegesen jó minősége, a második nyilvánosságban mértékadónak
tekintett személyek elismerése, és az esetleges, titkolt pozitív külföldi
visszhang jelentette". A nyolcvanas években azonban a "siker
tartalma és jelentése alaposan megváltozott. Kezdte azt jelenteni, amit
mindenütt a világon: a (nem feltétlenül belföldi) kritikai és az eladásokban
kifejeződő elismerést". Az, hogy a Magyar Nemzeti Galéria a nyolcvanas
évek második felében a Magyarország Szépe 1985 című szobrot megvásárolta,
mindenképpen sikerként könyvelhető el, és Pauer maga is ezt tekintette
egyik fő céljának. Ám bármennyire fontos is egy mű társadalmi elismerése,
művészetként való szentesítése szempontjából múzeumba kerülése, ez mégis
csak az alkotásnak a társadalmi kontextusból való kivonásával és egyfajta
öröklétbe zárásával jár. Pauer viszont a Szépségakcióról mint fontos társadalmi
eseményről gondolkodott, amely közérdeklődésre tarthat számot. Nem adta
fel azt a számára mindig is fontos elképzelését, hogy a művész és a művészet,
mindkettő ideális feladatát tekintve, a társadalmi valóságot alakító tényező
kell legyen. A szocializmus hamis társadalmiés közösségi művészetet eredményező
ideológiájának érezhetően gyengülő jelenléte ennek a szemléletnek a hatékonyabb
képviseletére ösztönözte, mindemellett azonban úgy tervezte, hogy akciója
nem fogja nélkülözni a kritikai felhangot sem, a korabeli társadalmi ízlés
leleplezésre készült.
...
A szépségkirálynő választást országos közfigyelem kísérte, és a szépségverseny
mint műforma a szabadság szellőjét is magával hozta - a nyugati vagy kapitalista
világ egyik terméke volt, és mint ilyen, a szórakoztató ipar, a piacorientált,
a kommersz- vagy tömegkultúra része. Pauer nem csupán az úgynevezett elitkultúra
oldaláról közelített e téma felé, hanem a tömegkultúra közönségét, fogyasztóit
is el szerette volna érni. A művészet szélesebb közönséghez való eljuttatásához,
a piaci mechanizmusnak és a művészetközvetítés csatornáinak az összekapcsolásához
pedig a média és a tömeges sajtó meghódításán, a marketingen keresztül
vezet az út, de ebben az időben tudatosan egy művész sem foglalkozott
ezekkel a kérdésekkel. Pauer viszont éppen ezekre az új lehetőségre kívánt
támaszkodni, azokat a saját céljai érdekében felhasználni. A reklám mint
"műforma" - jóllehet ironikus felhanggal - Pauertől korábban
sem állt távol, gondoljunk csak az 1972-es II. Pszeudo manifesztumra,
amely a Reklám alcímet viselte. A Szépségakcióról megjelent írásokban
a menedzser, a siker, a reklám, a szponzor szavak fordulnak gyakran elő,
melyek ma már evidenciának számítanak a művészettel kapcsolatban, amikor
egy új generáció koncepciózusan dolgozik azon, hogy az új szisztémát működtesse,
és a tágan vett média csatornáin keresztül a nagyközönséget elérje. Vagyis
azon, hogy a művészet közbeszéd tárgya legyen. Pauer akcióját az átalakulási
folyamatban mindenképpen mint az első kezdeményezést értékelhetjük, még
akkor is, ha épp ellenkező előjellel érte el a nagy nyilvánosságot, mint
szándékozta.
A meztelen szépség
A szépségkirálynő-választás
körüli botrányok elcsendesülése után a Szépségakció más értelmezést kapott,
művészettörténészek - elsősorban Körner Éva - kezdték a szépségminták
és a Pszeudo összefüggését hangsúlyozni, illetve a testminták tömeges
készülésében és látványában valami mást is meglátni. Körner 1991-ben írt
értelmezésében a szépségkirálynőről készült, a Magyarország szépe 1985
címet kapó szobor úgy jelenik meg, mint amely végül is megőrzött valamit
az akció dokumentarista jellegéből: "kontrasztja volt ez a szobor
a sok lepelbe burkolt Mayának is. Holott a PSZEUDO egy újabb kalandjáról
volt szó. A szépségkirálynő révén magáról a szépség fogalmáról feltehető
kérdésekről. [...] Ábrázolja, rögzíti azt a testet, amelyben mintegy megjelenik
a szépség mai szociológiája. [...] Héjplasztika ez, s a szélek nem is
illeszkednek, mintegy hangsúlyozva a szobor lényeges tartalmát; ha az
élő test, a szépségkirálynőség mulandó pillanatát a szobor tartós létébe
emelte is, ez a szobor a szépség eszményének efemerségéről, lebbenékenységéről
és kérdésességéről szól." Hozzá lehetne még tenni, hogy Molnár Csilla
halálával a szobor önmagán túlmutató értelmet is kapott. Ekkor tűnt fel
igazán, hogy a lányról még életben készült szobor síremlék benyomását
kelti, s mint ilyen, szimbólumává vált annak, hogy e szépségkirálynő-választáson
a Szépség meghalt.
|