Kormos Valéria KIIKTATÁS |
(részlet) 1985-ben, ötvenévnyi szünet után először rendeztek Magyarországon szépségversenyt. A finisbe jutott lányok tapasztalatlanok, a mai „agyonkreált” modellekkel összehasonlítva hamvasak és gyönyörűek voltak. A rendezvény igazi szenzációnak számított akkoriban. Rá is repült boldog-boldogtalan a showbusiness, az éledező reklámvilág köreiből. Igazi nagyvilági gesztusnak számított többek között, hogy egy Várszegi Gábor, akit a Fotex képviselőjeként mutatnak be, 100 ezer forintos különdíjat ajánlott fel... Ezek a jó pillanatok. Mert az esemény a 16 éves Molnár Csilla Andrea, az első helyezett, a királynő öngyilkossága miatt tragikusan végződött. Amúgy az egész „produkciót” belső botrányok sora kísérte. Az egész kicsinyes, hazai bizniszről, az ügyeskedő, Moszkvában tanult káderről, aki az eseményt irányította, a lányokat megalázó, kihasználó, a koncon marakodó üzletemberek bemutatásáról dokumentumfilm készült. A Szépleányokat, Dér András és Hartai László alkotását 1987-ben mutatták be. Egy akkori kritika beszámol a film drámai hatásáról, s arról, hogy az alkotást nyílt színi tapssal fogadták. A filmben említést tesznek bizonyos fotókról is, amelyeket az érdekelt lányok tudta nélkül publikáltak külföldön. Az újra lepergett képsorok 2002-ben még mindig megdöbbentőek. Az egyik részlet kimerevített filmkockáján olvashatjuk Bacsó Béla és Fenyő János fotóriporterek nevét, akik nem kívánnak nyilatkozni. Mi okuk lehetett rá? A szobrász Pauer Gyula műterme és személye fontos része az igen jellemző történetnek. Elmondja Pauer, hogy miként tudta a szépségverseny helyezettjeit rábeszélni arra, hogy meztelenül modellt álljanak, hogy először gipszmintát készíthessen testükről, majd erről megformálja szobraikat. A lányok vállalták a fizikailag roppant kellemetlen procedúrát, azzal a kikötéssel, hogy mindez a műtermen belül marad – állítja Pauer. Láthatjuk is, amint a modell arca elszürkül, majdnem elájul munka közben. Kruppa Judit és Kalmár Zita szavai: Mert a lapban bizony a lányok ott voltak leplezetlenül. A szoborkészítés előtti sunyin kilesett pillanatok produktumaként, mielőtt rájuk kenik a kencéket, és utána, amikor már kiszabadulnak gipszkalodájukból, és azt sem tudják szinte, mi a nevük. Hogy a szobrász értesítette-e az élelmes fotósokat és filmeseket az eseményről, vagy netán véletlenül (!) keveredtek oda, ezt a motívumot homály fedi. (Több egybehangzó információból viszont azt lehet kihámozni, hogy a fotósok váratlanul, a modellek előzetes értesítése nélkül jelentek meg a műteremben.) Tehát a munkájukat, a felvételeket úgy álcázták, mintha azok a szoborkészítés folyamatához tartoztak volna. Ígérték, a mezítelen képeket nem hozzák nyilvánosságra. nekik mint a szépiparban jártas egyéneknek tudniuk kellett, ha ez megtörténik, a lányokat a nemzetközi szépségkirálynő-versenyek szabályai szerint kizárják a további lehetőségből. (Az igazsághoz tartozik, hogy Molnár Csilla, az első helyezett nem hagyta magát mezítelenül fényképezni, így róla csak az úgynevezett szoborkép jelent meg.) De hát túl jó az árucikk. A „képriport” a Lui című
német erotikus magazin 1986. január 1-jei számában bukkan fel. Fenyő szavai
szerint ő maga értékesítette őket, mégpedig megrendelésre. Jó néhány év telik el az akkor 17 éves szépségkirálynő
halála után, amikor Pauer Gyula szobrász ismét elmeséli Cseszák Györgyi
riporternek a műtermében történteket. Figyelemre méltó a Szépleányok című filmnek az az
epizódja, amikor Szalma László, a verseny egyik „tanult” menedzsere elmondja,
mi zajlott a háttérben. Az 1998. február 11-e után közzétett interjúkban Fenyő maga utal az ominózus szépségkirálynő-választás körüli érdekeltségére, a botrányokra a lányokkal kapcsolatban, és arra is kitér, hogy konfliktusba keveredett a szépségverseny szervezőjével és a lányok érdekeit szintén képviselni kívánó Ernyey Béla színésszel. Ám Fenyő úgy sejteti, mintha az akkori hatalom, a rendszer volna felelős a történtekért, s neki emiatt lett elege ebből az országból. Sajátos módon mind az életében publikált írásokban, mind a halála után megjelent interjúkban egyetlen halovány kérdés sem szerepel arra vonatkozóan, hogy mi volt pánikszerű távozásának igazi oka. Egyes források szerint munkahelye (Ez a Divat, Pallas Lapkiadó Vállalat) vezérigazgatójának baráti tanácsa inspirálhatta a körülötte kialakult kínos helyzet megoldásaként. Persze ezt a körülményt éppoly sejtelmesség vette körül, mint 1990-1991-ben és később a Vico alapítójának valódi üzleti hátterét. Mindenütt a hangzatos Los Angeles-i címet, a New Vid Americant lobogtatták. Akár a bantuknak a színes gyöngyöt, úgy el lehetett adni a látszatot Budapesten. |
vissza a "Könyvek" menübe... |